Takie lekcje są „megaatomowe”!
W I LO popularyzowano wczoraj wiedzę o energii jądrowej.
Jak działa elektrownia jądrowa i czym różni się od węglowej? Co to jest promieniowanie jonizujące i jaki ma na nas wpływ? Jak rozpadają się cząsteczki i jądra atomów? Na te i wiele innych pytań z dziedziny fizyki i chemii odpowiedź znaleźli wczoraj uczniowie grudziądzkich szkół średnich. Pod I Liceum Ogólnokształcącym zaparkował wczoraj „Atomowy autobus” z naukowcami i sprzętem do doświadczeń.
Przekonywali, że energia jądrowa jest bezpieczna
- Za pomocą tego urządzenia możemy sprawdzić dokładnie ile cząsteczek jonizujących dociera do nas w ciągu sekundy - prezentowano młodzieży m. in. słynny licznik Geigera, służący do wykrywania promieniowania.
- Przyjechaliśmy z wystawą dotyczącą energetyki jądrowej, po to, aby młodzieży dostarczyć jak najwięcej wiedzy na temat tej dziedziny. Aby mogli sami wyrobić sobie zdanie na temat tego czy są za, czy przeciw budowaniu elektrowni atomowych - mówi Dariusz Aksamit z Politechniki Warszawskiej i Fundacji Forum Atomowe. - Takie zajęcia mają przewagę nad tradycyjnym wykładem lub nauką z książki. Książce nie można zadawać pytań.
Młodzież: - To krok w stronę lepszego świata
I to najwyraźniej odpowiada uczniom. Wielu z nich interesowało się pokazami.
- Interesuję się fizyką, odpowiadają mi takie tematy - mówi Jan Kopkowski, uczeń I LO. - Najbardziej zainteresował mnie mikroskop podłączany do komputera przez kabel USB.
- Największe wrażenie robiło na mnie stanowisko o elektrowniach jądrowych, schemat ich budowy i działania. A także pomysły na zagospodarowanie odpadów radioaktywnych - mówi z kolei Karol Topolewski, kolega Jana. - To krok w stronę lepszego świata. A te lekcje połączone z doświadczeniami to ciekawa odskocznia od typowej lekcji fizyki w klasie, przepisywania regułek i liczenia wzorów.