Tanie loty z haraczem. Uważaj na tzw. opłatę transakcyjną
Uważaj na tzw. opłatę transakcyjną - ukrytą podwyżkę ceny biletu. O co możemy się upomnieć, jeżeli lot nie przebiega bez kłopotów
Podczas wakacji i urlopów coraz częściej decydujemy się na podróże samolotem, bo oszczędzają nasz czas, a przewoźnicy już kuszą nas tanimi lotami. Czy faktycznie? Warto wiedzieć, jakie są nasze konsumenckie prawa i gdzie tkwią pułapki takich ofert.
- Przede wszystkim sprawdźmy, czy przewoźnik lotniczy nie dolicza do podstawowej ceny biletu tzw. opłaty transakcyjnej, czyli opłaty dodatkowej, która jest dodawana w trakcie rezerwacji biletu lotniczego - mówi Iwona Zapart, prezes katowickiego oddziału Federacji Konsumentów. - Zazwyczaj świadczenie to jest zapłatą za wykonanie dodatkowych usług na rzecz pasażera. Zalicza się do nich m.in. informowanie pasażera o każdej zmianie jego lotu, możliwość uzyskania zwrotu kosztów za niewykorzystany bilet, pokrycie kosztów wystawienia biletów, a także odpowiedzialność za prawidłowe wystawienie biletów lotniczych.
Jakie są obowiązki linii lotniczych
Linie lotnicze muszą poinformować konsumenta o jego prawach oraz o przyczynie znacznego opó-źnienia (ponad 2 godziny lub ponad 4 godziny - w przypadku tras o długości ponad 3.500 km) lub odwołania lotu czy też odmowy wpuszczenia pasażera na pokład.
W przypadku znacznego opó-źnienia - o co najmniej 5 godzin -pasażer ma też prawo domagać się zwrotu pieniędzy. Jeśli przyjmujemy zwrot kosztów, linie lotnicze nie muszą już zapewniać pasażerowi dalszej pomocy ani organizować dalszej podróży.
W zależności od długości planowanego lotu oraz opóźnienia, mamy też prawo do napojów, posiłków, komunikacji (np. bezpłatnej rozmowy telefonicznej), a w razie konieczności - do noclegu.
Jeżeli odmówiono pasażerowi przyjęcia na pokład, lot został od-wołany lub dociera z ponad 3-godzinnym opóźnieniem do miejsca docelowego wskazanego na bilecie, można domagać się odszkodowania w wysokości 250-600 euro - w zależności od długości trasy. Uwaga! Jeżeli zaproponowano nam alternatywny lot w podobnym terminie, kwota odszkodowania może zostać pomniejszona o 50 procent.
Konsument nie otrzyma odszkodowania, jeżeli lot odwołano:
- z powodu wyjątkowych okoliczności, np. złe warunki pogodowe,
- poinformowano nas o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed zaplanowaną datą lotu,
- zaproponowano alternatywny lot na tej samej trasie w podobnym terminie co pierwotny lot.
Jeśli lot odwołano z powodu wyjątkowych okoliczności, można nie mieć prawa do odszkodowania, ale przewoźnik musi nam zaproponować wybór między:
- zwrotem kosztów biletu (za cały bilet lub niewykorzystaną część),
- alternatywnym środkiem transportu do punktu docelowego w możliwie najkrótszym terminie,
- przeniesieniem rezerwacji na dowolną wskazaną przez nas datę (jeśli są dostępne miejsca).
Jak uzyskać zwrot kosztów biletu lub odszkodowanie?
Należy wysłać do linii lotniczych skargę i zachować jej kopię. Jeśli konsumenta nie zadowoli otrzymana odpowiedź lub jej nie dostanie, może skontaktować się z Federacją Konsumentów.
Ekspert podpowiada: Sprawdzaj, za co płacisz
Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice:
Opłata transakcyjna jest pobierana za każdy wystawiony bilet lotniczy - oddzielnie dla każdego pasażera. Wysokość opłaty nie jest stała i może różnić się u konkretnych przewoźników, jednak jej naliczanie nie jest przez obowiązujące przepisy zakazane.
Jeśli więc konsument ma świadomość, że do podstawowej ceny biletu będzie naliczana opłata transakcyjna i przed zawarciem umowy zna jej wysokość, to nie można mówić o naruszeniu prawa przez przewoźników lotniczych. Inaczej jest, gdyby przedsiębiorca uk-rył przed konsumentem fakt naliczania powyższych świadczeń. W tej sytuacji może dojść do naruszenia tzw. zbiorowych interesów konsumentów.
Czy zatem konsumenci muszą godzić się na naliczanie opłaty transakcyjnej? Oczywiście - nie. Wielu przedsiębiorców umożliwia bowiem jej pominięcie, jeśli dokonujemy rezerwacji bezpośrednio na stronie przewoźnika, który będzie obsługiwał nasz lot. Innym sposobem uniknięcia tej opłaty jest dokonywanie płatności odpowiednimi kartami płatniczymi (np. Master Card Prepaid, Citybank Wizz Air albo Ryanair Cash Passport).
Uwaga! Mimo że opłaty transakcyjnej da się uniknąć, to kupując bilety lotnicze, konsumenci cały czas powinni zachowywać czujność. Zdarza się bowiem, że - poza opłatą transakcyjną - do ceny biletu lotniczego doliczane są dodatkowe należności, takie jak opłata administracyjna czy też opłaty lotniskowe.
Na co jeszcze powinniśmy zwracać uwagę? Przy zakupie biletu sprzedawca nie może żądać od konsumenta wyższej ceny tylko ze względu na obywatelstwo lub miejsce transakcji, a takie praktyki - niestety - wciąż się zdarzają.
Konsumentowi przysługują też prawa, jeżeli:
- pojawią się jakieś problemy i nieoczekiwane sytuacje; tak jest w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu albo nadkompletu rezerwacji, z powodu którego odmówiono wstępu na pokład samolotu,
- jeżeli wylatujemy z dowolnego lotniska znajdującego się na terenie Unii Europejskiej lub przylatujemy do UE samolotem przewoźnika z UE (także z Islandii, Norwegii lub Szwajcarii).
Jeżeli odmówiono konsume-ntowi przyjęcia na pokład, lot został odwołany lub sprzedano więcej biletów niż jest miejsc w samolocie, linie lotnicze muszą:
- zorganizować Ci podróż do punktu docelowego porównywalnym alternatywnym środkiem transportu, albo
- zwrócić Ci koszty biletu oraz- w stosownych przypadkach - zapewnić Ci bezpłatny transport do portu lotniczego, z którego rozpoczęła się podróż.
*Niesamowite oświadczyny na dachu Spodka w Katowicach ZDJĘCIA
*Takie wyposażenie samochodów naprawdę ułatwia życie
*Słynna restauracja Kryształowa w Katowicach będzie zamknięta
*Nowy abonament RTV, czyli opłata audiowizualna z rachunkiem za prąd ZASADY, KWOTY, ZWOLNIENIA!
*Tak wyglądają nowe biurowce KTW przy rondzie w Katowicach
*WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS