Toyota MR2. Trochę nam jej brak
Mimo, iż Toyota już 10 lat temu zaprzestała produkcji modelu MR2 to jednak wielu kierowców wciąż go ciepło wspomina. Ten niewielki, dwumiejscowy samochód osobowy miał centralnie umieszczony silnik i napęd przenoszony na koła tylnej osi.
Było ich kilka
Japońska marka ma na koncie kilka bardzo udanych modeli sportowych. Najbardziej znane to toyoty celica i cupra. Od pięciu lat w ofercie jest podobny w stylu model GT86 (bliźniak subaru BRZ). Żaden jednak z nich nie dorównuje popularnością małej MR2.
Toyota nie była pierwszą marką, która wprowadziła do produkcji taki, jak MR2 niewielki samochód sportowy. Od drugiej połowy lat 60. w Europie produkowano różnorodne modele o takim układzie napędu, ale żaden z nich nie odniósł wielkiego sukcesu komercyjnego, nie licząc mazdy MX-5.
Zaczęło się...
Historia MR2 sięga roku 1976, gdy Toyota oficjalnie zainaugurowała prace nad projektem takiego auta. Światowy kryzys paliwowy zahamował jednak jego rozwój. Wznowiono go dopiero w roku 1980.
Sprzedaż modelu oznaczonego symbolem MR2 (skrót od „Midship Runabout 2-seater” albo „Mid-engine Rear-wheel-drive 2-seater”), ruszyła w Japonii w roku 1984. Jej masa wynosiła tylko 977 kg przy jej rozkładzie na przód i tył 44:56.
Druga generacja MR2 z roku 1989 odziedziczyła po pierwszej centralne położenie silnika i wyjątkową przyjemność prowadzenia.
Żal, że już jej nie ma
Trzecie pokolenie MR2 debiutowało w roku 1999. Ten model był lżejszy od poprzednich generacji (od 960 kg) przy bogatym wyposażeniu, co osiągnięto m.in. rezygnując z tylnej pokrywy. Przestrzeń bagażową o pojemności 78 l wygospodarowano za fotelami. Jego sprzedaż, podobnie jak toyoty celiki, zakończyła się w USA i Australii z końcem roku modelowego 2005, a w Japonii, Meksyku i Europie trwała do roku 2007, gdy zakończono produkcję.