Tramwajowy rozjazd na ponad 20 milionów
Budżet na przebudowę alei św. Jana Pawła II i Wałów gen. Sikorskiego jest za mały co najmniej o 21 milionów, co okazało się po otwarciu ofert.
To prestiżowe zadanie bo dotyczy samego serca Torunia. Przetarg na przebudowę linii tramwajowej trwał od kwietnia. Gdy w Miejskim Zakładzie Komunikacji otwarto oferty okazało się, że najtańszą zaproponowało konsorcjum toruńskiego PBDI i krakowskiej firmy Progreg Budownictwo- 60,8 mln złotych. Na kilka milionów więcej opiewała oferta Balzola Polska z hiszpańską Construcciones Promociones Balzola - 66,8 mln zł. Podobne oferty złożył warszawski Budimex - 70,5 mln zł oraz konsorcjum ZUE z Krajowa i Strabag z Pruszkowa - 70,7 mln zł.
I teraz jest problem, bo miasto zaplanowało na ten cel prawie dwa razy mniej pieniędzy: 39,4 mln zł. Rozwiązania są zatem dwa: unieważnienie przetargu lub zwiększenie budżetu.
Problem na "Rapaka"
- Termin związania ofertą wynosi 60 dni. Tyle czasu mamy na weryfikacje i podjęcie jakiejkolwiek decyzji - odpowiada Piotr Reich, rzecznik MZK w Toruniu.
Przypomnijmy: projekt zakłada przebudowę ul. Chopina od skrzyżowania z al. 500-lecia Torunia do skrzyżowania z al. św. Jana Pawła II. Dalej zaplanowana jest przebudowa al. św. Jana Pawła II od skrzyżowania z Chopina do ronda Niepodległości wraz z rondem oraz Wałów gen. Sikorskiego od pl. Artylerii Polskiej do skrzyżowania z al. Solidarności. Ponadto w ramach tego zadania zaprojektowano przebudowę krótkiego odcinka torowiska w ul. Kraszewskiego oraz w ciągu Czerwonej Drogi.
Wstępny harmonogram zakładał, że modernizacja torowiska w ul. Chopina, al. Jana Pawła II i Wałach gen. Sikorskiego przeprowadzona zostanie do końca czerwca 2020 r. , budowa nowego toru od pl. Artylerii Polskiej do pl. Niepodległości oraz modernizacja wzdłuż ul. Kraszewskiego i Czerwonej Drogi miała się zakończyć do końca listopada 2020 roku.
Warto wiedzieć. Konsultacjom społecznym w 2013 roku zostało poddanych łącznie 6 wariantów przebudowy pl. Rapackiego:
- Koncepcja nr 1 - Niezbędny remont nawierzchni jezdni i mostu.
- Koncepcja nr 1a - Niezbędny remont nawierzchni jezdni i mostu, tramwaj przez most, PAT.
- Koncepcja nr 1b - Remont nawierzchni jezdni i mostu, tramwaj przez most, PAT. Istotna przebudowa układu drogowego. Jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu. "Wydłużone rondo". Chodniki i trasy rowerowe bez zmian.
- Koncepcja nr 2 - Tunel dla pieszych. Remont nawierzchni jezdni i mostu, tramwaj przez most, PAT. "Wydłużone rondo". Likwidacja sygnalizacji świetlnej na Placu Rapackiego.
- Koncepcja nr 3 - Tunel dla samochodów, tramwaj na powierzchni. Remont nawierzchni jezdni i mostu, tramwaj przez most, PAT. Likwidacja sygnalizacji świetlnej na placu oraz na skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza. Została uznana za najlepszą, ale nie zyskała rekomendacji ze względu na zbyt wysokie koszty.
- Koncepcja nr 4 - Niezbędny remont nawierzchni jezdni i mostu, PAT aż do Alei Solidarności, drugie przejście dla pieszych na wysokości ul. Mickiewicza. (koncepcja autorstwa p. Macieja Neumanna wybrana w ramach otwartego naboru). Wybrana jako najlepsza alternatywa dla Koncepcji nr 3.
Plac bpa Chrapka
Czarne chmury zbierają się też nad placem bpa Chrapka. Po raz drugi przedłużony został termin składania ofert na jego przebudowę. Powodem ponownie jest duża liczba zapytań ze strony podmiotów zainteresowanych przetargiem.
Pierwotnie przetarg ogłoszony w kwietniu miał rozstrzygnąć się 30 maja. Jednak pierwotny termin został wydłużony do 17 lipca. Obecnie urzędnicy czekają na oferty do 24 sierpnia.
- Na dzisiaj jest to termin wiążący, ale nie wiem, czy nie pojawią się kolejne pytania - przyznaje Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.
- Przesunięcie terminu nastąpiło zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych, po udzieleniu odpowiedzi na pytania, których prawie 200 wpłynęło do MZD od różnych oferentów - odpowiada Anna Kulbicka-Tondel, rzecznik toruńskiego Urzędu Miasta.
- Pojawiają się pytania problemowe, które trzeba było dopracować z projektantem - dodaje Rafał Wiewiórski. - To świadczy o dużym zainteresowaniu potencjalnych wykonawców.
Co interesuje pytających? Szczegółowe rozwiązania ma skrzyżowaniu ze Strugą Toruńską, linią tramwajową, rozjazd dróg krajowych i zaplanowany wylot na Gdańsk.
Według optymistycznych założeń jeszcze w czerwcu na plac budowy miał wejść wykonawca. Roboty w pierwszej kolejności obejmą torowisko, więc wybór terminu nie był przypadkowy. Zamknięcie linii miało nastąpić w okresie wakacyjnym i urlopowym, kiedy ruch w komunikacji miejskiej jest zdecydowanie mniejszy. Tak się jednak nie stanie.
Obecnie w najlepszym razie, o ile termin 24 sierpnia znów nie zostanie przesunięty, wykonawca będzie mógł wejść na plac budowy dopiero we wrześniu. Budowniczy będzie miał 17 miesięcy na wywiązanie się z umowy.
Drogowcom nie uda się uniknąć sytuacji, kiedy przebudowa torowiska sparaliżuje komunikację miejską podczas roku szkolnego i studenckiego.
- Będziemy maksymalnie przyspieszać harmonogram po wyborze oferenta - zapowiada Rafał Wiewiórski. - Zależy nam na tym, żeby przebudowa była w jak najmniejszym stopniu uciążliwa dla mieszkańców.
Ponieważ plac bpa Chrapka znajduje się w ciągu krajowych dróg nr 15 i 80 i przebiega w bliskiej odległości drogi nr 91, której przebieg jest alternatywą dla autostrady A1, sytuacja na skrzy-żowaniu ma wpływ na rozkład ruchu na wszystkich kierunkach oraz na płynność i przepustowość ruchu w okolicach centrum miasta.
W ciągu roku dochodzi tu średnio do ponad 40 kolizji i dwóch wypadków. Na niski poziom bezpieczeństwa ma wpływ także duża liczba przejść dla pieszych oraz duża prędkość, jaką kierowcy rozwijają w obrębie skrzyżowania.
Na placu bpa Chrapka pojawi się pierwsze w kraju rondo turbinowe z tramwajem pośrodku. Na rondzie turbinowym zewnętrzny pas „wyrzuca” kierowcę na zjeździe.