Transport nadal będzie jednym z czynników warunkujących wysoką jakość życia
Województwo kujawsko-pomorskie ma już budżet na 2021 roku oraz strategię na następne lata. Sprawdziliśmy jak będą finansowane bydgoskie instytucje kultury podległe samorządowi oraz jakie przed sobą wyzwania postawił samorząd województwa.
Budżet na 2021 r. został przyjęty pod koniec grudnia ub.r. Zgodnie z założeniami województwo kujawsko-pomorskie powinno osiągnąć 1,2 mld zł dochodów. Samorząd wyda ok. 1,28 miliarda. Należy podkreślić, że aż 45,5 proc. wpływów do kasy województwa stanowią pieniądze z Unii Europejskiej.
- Zakładamy, że najwięcej wydamy na transport 35 proc., edukację 11 proc., kulturę i dziedzictwo narodowe 10 proc. i zdrowie 9 proc. - informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.
Ile dostaną bydgoskie instytucje kultury?
W budżecie na 2021 r. (dokument liczy ponad 250 stron) zaplanowano m.in. poziom finansowania jednostek kultury, podlegających samorządowi województwa.
Bydgoskie instytucje kulturalne otrzymają dotacje celowe na działalność w wysokości:
- Opera Nova – 20.240.000 zł,
- Filharmonia Pomorska – 10.016.500 zł,
- Kujawsko-Pomorskie Centrum Kultury – 2.800.000 zł,
- Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna – 11.784.000 zł.
Ponadto, województwo dofinansuje m.in. dwie ważne imprezy kulturalne; Bydgoski Festiwal Muzyczny (450 tys. zł) i Bydgoski Festiwal Operowy (450 tys. zł).
Zaplanowano również wydatki inwestycyjne. Z budżetu województwa sfinansowane zostaną np.: przebudowa dachu nad salą Manru (ok. 576 tys. zł), zakup sprzętu komputerowego oraz wymiana oświetlenia i zmiana wystroju foyer Opery Nova (ponad 1,7 mln zł).
Województwo stawia na rozwój regionalnego transportu. Zaplanowano np. opracowanie dokumentacji projektowej dla pierwszego etapu projektu pn. "Budowa linii kolejowej na odcinku Trzciniec-Port Lotniczy Bydgoszcz-Solec Kujawski”. Na ten cel zarezerwowano prawie 1 mln zł.
Powstaną miejskie obszary funkcjonalne
Sejmik województwa kujawsko-pomorskiego razem z budżetem na 2021 r. przyjął również Strategię Przyspieszenia 2030+.
- Strategia zakłada powołanie pięciu miejskich obszarów funkcjonalnych (MOF), obejmujących największe miasta regionu – Bydgoszcz, Toruń, Włocławek, Grudziądz, Inowrocław - i ciążące do nich gminy, które, w ramach dedykowanych im budżetów, będą realizować wspólne, ważne lokalne projekty, zaplanowane przez lokalne samorządy. Bydgoski MOF – (19 miast i gmin, 600 tysięcy mieszkańców, powiaty ziemskie bydgoski i nakielski) jest zgodny ze zgłoszonymi podczas konsultacji społecznych postulatami lokalnych środowisk – podkreśla Urząd Marszałkowski.
Strategia województwa zakłada m.in. tworzenie optymalnego systemu transportowego, w tym utrzymanie relacji transportowych o znaczeniu międzyregionalnym. Planuje się rozbudowę lub budowę infrastruktury transportowej.
- W trzeciej dekadzie XXI wieku transport nadal będzie jednym z kluczowych czynników warunkujących wysoką jakość życia i rozwój gospodarczy regionu. Możliwość realizacji własnych potrzeb i interesów poza miejscem zamieszkania oraz szybkiego przemieszczania się do ważnych ośrodków buduje relacje, które są podstawą funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie i motorem rozwoju gospodarczego – czytamy w strategii.
Województwo będzie musiało poradzić sobie nie tylko w wyzwaniami związanymi z poprawą jakości transportu. Na liście szczególnie istotnych zadań są również:
- dostosowanie prowadzonej działalności do zachodzących zmian klimatu,
- konieczność zapewnienia dobrych możliwości dojazdu do Bydgoszczy i do Torunia z terenu całego województwa,
- unowocześnienie gospodarki.
- umocnienie województwa na pozycji jednego z liderów produkcji żywności,
- zapewnienie jakości życia mieszkańców porównywalnej z nowoczesnymi regionami europejskimi.