Trasa Białystok - Warszawa pociągiem w 90 minut
Tyle ma trwać podróż z Białegostoku do Warszawy po modernizacji tras kolejowych. Zanim to jednak nastąpi czekają nas zaplanowane na czas remontu objazdy.
- Pasażerowie zyskają nowoczesną, dostosowaną do osób niepełnosprawnych infrastrukturę, a pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co znacznie skróci podróż na trasie Białystok - Warszawa - mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
We wtorek w Białymstoku przedstawiciele firmy zaprezentowali nowe perspektywy dla kolei w woj. podlaskim i mazowieckim, związane z modernizacją linii E75 - Rail Baltica, pomiędzy Warszawą Rembertowem a Białymstokiem. Efektem zaplanowanych na najbliższe lata działań mają być wygodne i nowoczesne perony, krótszy czas podróży, większa liczba połączeń oraz poprawa bezpieczeństwa.
PKP PLK SA otrzymały ponad 13 mld zł z Unii Europejskiej na 17 projektów w całej Polsce, w tym w województwie podlaskim.
- Trwają przygotowania do modernizacji odcinka Sadowne - Czyżew - poinformował Krzysztof Pietras, zastępca dyrektora regionu centralnego PKP PLK SA. - Gotowa jest dokumentacja dla tej inwestycji, brakuje jednego pozwolenia na budowę (ma być w grudniu). W grudniu powinien też zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę tej przebudowy. Wierzymy, że do marca-kwietnia 2017 r. uda się podpisać umowę i przystąpimy do robót w terenie.
We wrześniu 2016 r. podpisano umowę na projekt odcinka Czyżew - Białystok. Ma być gotowy w połowie 2018 r. Po wyłonieniu wykonawcy, przebudowa ma się zacząć w drugiej połowie 2018 r.
Zanim zaczną się prace na Rail Baltica, muszą być zmodernizowane tzw. linie objazdowe, które przejmą ruch na czas głównych modernizacji. To trasy Ostrołęka - Śniadowo - Łapy (88 km), Białystok - Czeremcha (75 km z wyłączeniem stacji Bielsk Podlaski) i Czeremcha - Siedlce (90 km). Pociągi jeżdżąc do stolicy tymi objazdami będą pokonywać tę trasę o ok. 30-40 minut dłużej niż obecnie.