Nasz comiesięczny raport z placu budowy obwodnicy Szczecinka. Co dzieje się z inwestycją za ponad 320 milionów złotych u progu jesieni?
Z ciekawostek - jak już informowaliśmy, na trasie obwodnicy (niedaleko zakładów Elda) znalazł się schron Wału Pomorskiego. O tyle unikatowy, że jedyny na Wale mający za zadanie chronić ujęcie wody dla pobliskiego bunkra B-Werk. Niestety, najpewniej nie uda się go ocalić.
Lada dzień też obok uruchomiony zostanie objazd z uwagi na rozbórkę pobliskiego wiaduktu na Bugno.
- Roboty rozbiórkowe wiaduktu na drodze powiatowej w kierunku miejscowości Bugno mają ruszyć we wrześniu - precyzuje w rozmowie z nami Mateusz Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie. Dodajmy, że objazd starym wyjazdem na Koszalin utrudni życie pracownikom wodociągów, Telzasu i Eldy położonym po drugiej stronie wiaduktu.
Zaawansowanie finansowe kontraktu - wartego przypomnijmy 322 mln zł - wynosi dziś około 17 procent, czyli ponad 55 mln złotych.
- Obecnie trwają roboty związane z wykonywaniem obiektów inżynierskich: WD-5, WD-6, WD-7, M-8, WD-10 i E-11 - mówi Mateusz Grzeszczuk. - Są to przede wszystkim prace przy fundamentach, czyli zbrojenie, betonowanie, wykonywanie pali. Jeżeli chodzi o roboty drogowe, to w trakcie jest odhumusowywanie kolejnych fragmentów inwestycji.
Wykonywane są wykopy i nasypy. W miejscach, które tego wymagają, wymieniany jest grunt. Trwają prace przy drogach technologicznych. Trwa również przebudowa kolizji budowanej drogi z innymi sieciami. Trwa przebudowa kolizji z sieciami elektroenergetycznymi, przebudowywana jest sieć wodociągowa i kanalizacji deszczowej. Przebudowywana jest również sieć gazowa.
- Na budowie pracuje na dziś ponad 200 pracowników i prawie 90 sztuk sprzętu - mówi Mateusz Grzeszczuk. O skali inwestycji świadczy też liczba podwykonawców - grubo ponad 60! Oczywiście nie wszyscy są zaangażowani na placu budowy (to np. usługi projektowe), ale trudno w historii Szczecinka znaleźć inne podobnie wielkie przedsięwzięcie. Plany wykonawcy na najbliższy czas zakładają kontynuowanie prowadzonych robót.
- Rozpoczną się roboty związane z budową obiektów K-2 i M-3 oraz rozbiórka wiaduktu nad linią kolejową - mówi Mateusz Grzeszczuk.
- Będą prowadzone roboty ziemne (odhumusowywanie, nasypy i wykopy), wykonawca będzie również przygotowywał platformy robocze pod wykonanie kolumn CMC (kolumny betonowe formowane w gruncie). Będzie również kontynuowana przebudowa kolizji, w tym rozpocznie się przebudowa kolizji z sieciami wysokiego napięcia.
Przypomnijmy, że obwodnica Szczecinka realizowana przez konsorcjum Eurovia i Warbud ma być gotowa wiosną - latem 2019 roku. 12-kilometrowa trasa w ciągu drogi krajowej nr 11 wyprowadzi z miasta tranzytowy ruch ciężarówek i zlikwiduje korki.