Ulica Toruńska jest miejska. W zamian za obwodnicę Chełmna
Przedstawiciele trzech samorządów zamienili się drogami. Burmistrz zgodził się przejąć odcinek DW550, ale po remoncie.
W Chełmnie spotkali się samorządowcy - marszałek województwa, burmistrz i starosta chełmiński. Sprawa była wyjątkowa - włodarze dokonali transakcji zamiennej. Na drodze wymienili się... drogami.
Już pięć lat temu, gdy zbudowana została obwodnica południowa Chełmna, było wiadomo, że docelowo w administrowanie dostanie ją samorząd województwa. Żeby jednak dopełnić transakcji musiało być coś za coś.
Zdecydowano, że w zamian samorząd miasta ma przejąć położony w Chełmnie odcinek drogi wojewódzkiej nr 550, a powiat - od rogatek miasta do ronda w Brzozowie.
Burmistrz postawił warunek: przystanie na propozycję, ale tylko wówczas, gdy Toruńska przejdzie wcześniej kapitalny remont. O przekazaniu jej w takim stanie, w jakim była, nie chciał nawet słyszeć. Wiedział, że koszt jej modernizacji będzie ogromny.
Ważny trakt doczekał się więc remontu, podobnie jak droga przebiegająca przez Brzozowo. Koszt to 4,5 miliona złotych. Zakończono go w 2015 roku. Po zrealizowanej przez samorząd województwa gruntownej modernizacji na odcinku przebiegającym przez Chełmno - od skrzyżowania ulicy Toruńskiej z 22 Stycznia i do Brzozowo, zarządzanie trasą przejęły w poniedziałek samorządy Chełmna i powiatu chełmińskiego. Miasto - w 4,5 kilometrowym odcinku granicach administracyjnych, a władze powiatu: 450-metrowym odcinkiem do skrzyżowania z obwodnicą.
Samorządowe władze regionu wzięły z kolei na siebie odpowiedzialność za administrowanie południową obwodnicą miasta.
W spotkaniu uczestniczyli także najstarsi mieszkańcy ulicy Toruńskiej, najaktywniej uczestniczący w konsultacjach mieszkańcy Chełmna i przedsiębiorcy.
Zamiana dróg ma wyeliminować część tranzytu w centrum miasta i usprawnić zarządzanie drogami wojewódzkimi.
- Sprzęt, którymi dysponujemy lepiej sprawdza się na trasach przebiegających poza miastem - podkreśla Michał Sita-rek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. - Samorządy, zarządzając całą infrastrukturą drogową w mieście, zyskają wpływ na estetykę, małą architekturę czy zajęcia pasa drogowego pod działalność gospodarczą.