Ulica Traugutta z wylotem wprost na Bramę miasta
Ulica Traugutta, która pomiędzy ul. Sienkiewicza a ul. Kilińskiego biegnie łukiem, zostanie wyprostowana. Do 2018 roku wróci do swojego historycznego przebiegu.
Modernizacja została zaplanowana w drugim projekcie rewitalizacji obszarowej Łodzi, miasto właśnie przystępuje do jego realizacji. Na wykonanie koniecznych prac rozpisano już przetarg. Do wykonania inwestycji w formule „zaprojektuj i wybuduj” zgłosiły się dwie firmy, które zaoferowały realizację projektu za cenę około 6 mln zł, czyli o cztery miliony złotych mniej, niż szacowano wstępnie koszt modernizacji. Ocena i badanie ofert zajmą jeszcze 2-3 tygodnie. Projektowanie przebudowy i uzyskanie niezbędnych pozwoleń potrwa do marca przyszłego roku, a przed sylwestrem 2018 prace na ul. Traugutta powinny się zakończyć.
Nowy przebieg ulicy łatwo sobie wyobrazić - stanąwszy na skrzyżowaniu ul. Tragutta z ul. Sienkiewicza wystarczy spojrzeć na wprost, w kierunku ogrodzenia powstających przy dworcu Łódź Fabryczna dwóch budynków Bramy Miasta. Pasaż, jaki ma biec między nimi, będzie przedłużeniem ul. Traugutta, która połączy się ul. Kilińskiego nieco bliżej ul. Tuwima.
- Powstanie szeroka na 7 metrów jezdnia z miejscami parkingowymi w zatokach, będą też nowe chodniki. Zachowamy cały starodrzew, dodamy nowe nasadzenia, prawie 40 drzew. Powstanie nowa iluminacja i nowe oświetlenie - zapowiada Agnieszka Kowalewska-Wójcik, wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.
Co może budzić zdziwienie, projekt przewiduje likwidację istniejącego, powstałego przy okazji przebudowy Dworca Fabrycznego, skrzyżowania ul. Tragutta z ul. Kilińskiego. Urzędnicy tłumaczą, że miało ono charakter jedynie tymczasowy, a nie można go było wykonać w docelowym miejscu (przy Bramie Miasta), bo gdy powstawał Dworzec Fabryczny, na prostowanie ul. Tragutta nie było jeszcze pieniędzy.
Planowana modernizacja to dopiero wstęp do kompleksowej rewitalizacji całej okolicy. W jej ramach przebudowany ma zostać np. cały plac przed Łódzkim Domem Kultury. Do tego będzie można przystąpić jednak dopiero po wybudowaniu tunelu średnicowego, który ma połączyć dworce Fabryczny i Kaliski (przed ŁDK trzeba będzie zrobić wykop).