Urlop bez stresu? Sprawdź biuro
Długi biur podróży rosną u nas najszybciej. Na szczęście, wciąż daleko nam do rekordzistów z Mazowsza czy Małopolski.
Sezon wakacyjny jeszcze się na dobre nie rozpoczął, a kilka biur podróży już ogłosiło upadłość. To m.in. chorzowskie „Sunshine Holiday” specjalizujące się w organizowaniu wycieczek do Turcji, Egiptu i Tunezji.
Ponieważ turyści odwrócili się od krajów arabskich, kolejni touroperatorzy mogą mieć problemy finansowe. W ostatnich miesiącach znacznie wzrosły długi biur podróży. W Krajowym Rejestrze Długów i w Rejestrze Dłużników ERIF BIG S.A. notowanych jest ponad 900 touroperatorów, a ich łączny dług przekroczył 22,5 mln zł! W najgorszej sytuacji są biura na Mazowszu, Śląsku i w Małopolsce. W naszym regionie, co prawda w ostatnich miesiącach długi biur rosły najszybciej, ale i tak na tle kraju nie wypadamy źle. Na Pomorzu i Kujawach długi ma 31 biur. Ich zadłużenie wynosi prawie 235 tys. zł. Dlatego też, by uniknąć problemów, przed wyjazdem sprawdźmy kondycję finansową biura.
Długi biur podróży rosną u nas najszybciej
Długi touroperatorów szybko rosną. Jeśli nie chcemy zostać na lodzie, wybierzmy wypłacalne biuro.
Ubiegłoroczne zamachy terrorystyczne spowodowały, że bardzo wielu klientów odwróciło się od Egiptu, Turcji i Tunezji. Zainteresowanie tymi krajami spadło o ponad 70 proc. To był ogromny cios dla wielu mniejszych biur, które postawiły tylko na te kierunki. Nie bez znaczenia były też obawy wyjeżdżających przed uchodźcami oraz strajki w Grecji. To także powody, dla których wielu touroperatorów wpadło w finansowe tarapaty.
Mały dług? Też się powinna zapalić czerwona lampka
Biura podróży z naszego regionu mają niemal trzy razy większe długi niż rok temu. Obecnie łącznie zadłużenie 31 touroperatorów wynosi prawie 235 tys. zł.
Rekordzista zalega wierzycielom na ponad 54 tys. zł.
Dlatego też zanim wyjedziemy na wymarzony urlop, koniecznie sprawdźmy biuro podróży we wszystkich możliwych źródłach. - Zasięgnijmy opinii na temat organizatora naszego wyjazdu w regionalnej izbie turystyki. Ludzie w niej działający znają od podszewki rynek i wiedzą szybciej niż inni, kto ma kłopoty - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.
Sprawdźmy też, czy organizator wyjazdu widnieje w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (www.turystyka.gov.pl), a jeśli tak, to czy ma ważną gwarancję ubezpieczeniową - do kiedy i na jaką kwotę oraz do jakich krajów ma prawo organizować wyjazdy.
Bardzo przydatne okaże się sprawdzenie, czy touroperator ma Certyfikat Rzetelnej Firmy Turystycznej, wydawany wspólnie przez Rzetelną Firmę oraz Izbę Turystyki RP. Poczytajmy też na forach opinie innych klientów biura.
Koniecznie też zajrzyjmy do biur informacji gospodarczej. Trzy największe to: Krajowy Rejestr Długów, Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A. i BIG InfoMonitor S.A. Niestety, w biurach tych nie ujawniają, którzy touroperatorzy są zadłużeni. Jednak jeśli sami wpiszemy nazwę interesującego nas biura i okaże się, że ma ono długi, to taką informację otrzymamy.
Gdy sprawdzając biuro podróży, zobaczymy, że trafiło ono do rejestru dłużników, to powinna nam się zapalić czerwona lampka. Nawet jeśli kwota długu jest niewielka. Trzeba pamiętać, że do biur nie trafiają wszystkie informacje o zadłużeniach, bo najczęściej z tej możliwości korzystają krajowi kontrahenci touroperatorów, a zagraniczni już nie. Upadłe kilka lat temu biuro podróży Kopernik było notowane w KRD za niecałe 50 tys. zł niezapłaconych faktur. Po jego bankructwie okazało się, że długi były znacznie większe.
Zapłacisz, a możesz nie wylecieć na wczasy
Sprawdzenie, czy biuro podróży ma długi, zajmie nam chwilę, a pozwoli uniknąć kłopotów, i to nie tylko za granicą.
- Problemy mogą się pojawić jeszcze przed rozpoczęciem wypoczynku. Biuro podróży może odwołać wyjazd na przykład z powodu niewypłacalności - mówi Edyta Szymczak, prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF Biura Informacji Gospodarczej S.A.
Na urlop w tym roku wyjedzie ponad 17 milionów Polaków
Sprawdź, zanim zapłacisz
- By przekonać się, czy touroperator ma długi, zajrzyjmy do biura informacji gospodarczej. Trzy największe to: Krajowy Rejestr Długów, Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A. oraz BIG InfoMonitor S.A. Potrzebny nam będzie NIP sprawdzanej firmy
- Do końca czerwca 2016 r. każdy, kto odwiedzi stronę infoKonsument.pl i założy darmowe konto w serwisie, może bezpłatnie sprawdzić wiarygodność płatniczą wybranego przez siebie biura podróży.
- Z kolei sprawdzenie w BIG InfoMonitor S.A. potencjalnego organizatora wycieczki kosztuje 30 zł. By to zrobić, należy pobrać o nim raport (tzw. Raport o Przedsiębiorcy). Można go otrzymać listownie, wniosek pod linkiem: https://www.infomonitor.pl/wazne_dokumenty/dokumenty_dla_klienta_indywidualnego lub przez portal BIG.pl po uprzednim zarejestrowaniu.
- Jeśli biuro podróży upadnie, to poszkodowani turyści dostaną zwrot pieniędzy z gwarancji ubezpieczeniowej, którą miał touroperator. Do tej pory nikomu nie udało się odzyskać całej kwoty.
CO MUSI SIĘ ZNALEŹĆ W UMOWIE Z BIUREM PODRÓŻY
Umowa z biurem podróży powinna określać:
- organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała,
- miejsce pobytu lub trasę wycieczki,
- czas trwania imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług,
- program imprezy turystycznej,
- rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu,
- położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu,
- liczbę i rodzaj posiłków
- cenę imprezy turystycznej wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny,
- rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela,
- sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji,
- ze względu na szczególną ochronę klienta przepisy nakazują zamieszczać w umowie informacje o terminie, w jakim biuro ma obowiązek powiadomić klienta o ewentualnym odwołaniu wyjazdu, o dacie ewentualnego przeniesienia uprawnień i obowiązków kupującego wycieczkę na inną osobę, a także o wymaganiach specjalnych uzgodnionych pomiędzy biurem a turystą.
KIEDY MOŻNA PODWYŻSZYĆ CENĘ WYCIECZKI
W zasadzie cena ustalona w umowie nie może być podwyższona. Jednak organizator może w wyjątkowych przypadkach podnieść cenę, jeżeli taka możliwość przewiduje umowa. Musi też udokumentować wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:
- wzrost kosztów transportu,
- wzrost opłat urzędowych (np. podatków czy opłata lotniskowych),
- wzrostu kursów walut.