Już jutro rozpoczną się prace przy rondzie turbinowym w Białych Błotach. Na wylotówce z Bydgoszczy spodziewane są spore utrudnienia w ruchu.
Jak zawsze przy okazji drogowych inwestycji najpierw musi być trudniej, by później było łatwiej. Tak samo będzie przy okazji budowy ronda turbinowego na drodze wojewódzkiej numer 23 z Bydgoszczy do Białych Błot. Drogowcy robią wszystko, by inwestycję prowadzić sprawnie i „pod ruchem”, ale i tak oznacza to, że podróżujący tą trasą muszą odnaleźć w sobie spore pokłady cierpliwości. Korki są nieuniknione.
- Pierwsze prace rozpoczęły się jeszcze w czerwcu. Polegały na usunięciu korzeni drzew i przygotowaniu terenu pod budowę nowych jezdni oraz ronda. Nie powodowały one utrudnień w ruchu. 23 lipca wykonawca rozpocznie kolejny etap prac, który będzie wiązał się z ograniczeniem części relacji - zapowiada Michał Sitarek z Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Najłatwiej będzie na trasie Bydgoszcz-Białe Błota i odwrotnie, gdzie ruch zostanie ograniczony, ale utrzymany (poprowadzono go dwoma pasami ruchu północnej części jezdni). Wyłączona z ruchu we wtorek ostanie ulica Ofiar Hitleryzmu (objazd przez Nakielską, Kruszwicką i Szubińska).
- Zachowana zostanie możliwość wyjazdu z drogi powiatowej od strony Trzcińca w kierunku Bydgoszczy. Natomiast obowiązywać będzie zakaz wjazdu w powiatową drogę od strony drogi wojewódzkiej. Dopuszczony będzie wyłącznie przejazd na wprost. Z zakazu wyłączone będą pojazdy budowy oraz komunikacji publicznej. Kierowcy jadący z Bydgoszczy w kierunku Trzcińca będą kierowani na węzeł Białe Błota, drogę serwisową wzdłuż obwodnicy i miejscowość Ciele - informuje Michał Sitarek.
Warto do zmian się przyzwyczaić, bo... będą obowiązywać przynajmniej przez sześć kolejnych miesięcy. Tyle zajmie wykonawcy (roboty prowadzi Kobylarnia S.A.) wykonanie południowego fragmentu trasy, po czym ruch zostanie przeniesiony na zmodernizowany odcinek, by można było się zająć północną stronę skrzyżowania.
Inwestycja o wartości 18,6 mln zł jest finansowana przede wszystkim ze środków samorządu województwa. Na koszt gminy Białe Błota powstaje nowy odcinek ul. Ofiar Hitleryzmu.
- Rondo było potrzebne, uporządkuje ruch w kierunku do i z Miedzynia oraz kierunek na Trzciniec - uważa Krzysztof Michalak, radny gminy Białe Błota. - Na Trzciniec odbijają teraz osoby jadące do Zielonki, Ciela i Przyłęk, a obecnie jest tam bardzo niebezpiecznie. Tak samo część osób, które będą chciały włączyć się z Białych Błot w ul. Szubińską lub też zjechać z Szubińskiej na Białe Błota skręci w ulicę Duńską która częściowo będzie zrobiona wraz z rondem.
Projekt ronda na dw nr 223 zakłada wytyczenie dwóch pasów przeznaczonych m.in. do jazdy na wprost na kierunku Bydgoszcz-Białe Błota. Zaprojektowana również łącznicę pozwalającą na pominięcie wjazdu na rondo kierowcom skręcającym z Bydgoszczy w prawo w kierunku osiedla Miedzyń. Wokół ronda zaplanowano przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Prace zakończą się w połowie 2020 roku.
Warto wiedzieć
Rondo turbinowe - Rondo będzie miało charakter turbinowego. To innowacyjne rozwiązanie gwarantujące większą płynność ruchu i bezpieczeństwo uczestników ruchu. Jego organizacja wymaga od kierującego, przed wjazdem , dokonania wyboru kierunku jazdy oraz właściwego, dla tego wyboru, pasa ruchu. Nie ma później możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie.