W Tychach będą jeździły autobusy i trolejbusy tylko na gaz
W 2020 roku Tychy jako jedyne miasto w Polsce będzie miało 100 proc. autobusów zasilanych gazem ziemnym CNG i biogazem. Absolutną nowością w autobusach PKM Tychy ma być również to, że będą one przystosowane do przewozu rowerów. Miasto dostało właśnie 100 milionów dotacji z Ministerstwa Rozwoju na wymianę taboru i przebudowę zajezdni autobusowej. Będzie nowocześnie i ekologicznie.
51 nowoczesnych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), 10 mikrobusów zasilanych CNG, 3 trolejbusy, 2 elektrobusy, 2 pojazdy serwisowe do obsługi taboru autobusowego, 1 pojazd pogotowia technicznego (do obsługi sieci trakcyjnej) oraz gruntowna przebudowę zaplecza technicznego zajezdni autobusowej PKM - to pełna lista zakupów i inwestycji, na które Tychy pozyskały 100 mln złotych z budżetu państwa. 3 sierpnia prezydent Andrzej Dziuba podpisał stosowną umowę w Ministerstwie Rozwoju.
Jest to umowa na realizację projektu pt. „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim”. Po jego realizacji Tychy będą absolutnym liderem w Polsce pod względem zastosowania paliw alternatywnych w transporcie publicznym.

Poza zakupami nowych pojazdów, jak już wspomnieliśmy, będzie też przebudowa zajezdni autobusowej.
- Chcemy przede wszystkim zmodernizować i przebudować istniejące budynki, plac manewrowo-postojowy, wybudować stację CNG i LCNG, która charakteryzuje się czterokrotnie mniejszym zapotrzebowaniem na energię elektryczną niż klasyczna - mówi Andrzej Kowol, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach.
- Zmiany będą duże. Obecnie mamy 9 podwójnych stanowisk wolnego tankowania, po przebudowie będzie ich 38, a to znacznie poprawi bezpieczeństwo i ułatwi manewrowanie tak dużymi pojazdami na placu. Dziś nie jest to proste, zwłaszcza że zajezdnia nie była nigdy modernizowana, a powstała ponad 41 lat temu, w 1976 roku - podkreśla prezes PKM w Tychach.
Oprócz tego powstaną pomieszczenia zaplecza technicznego wraz z kabiną lakierniczo-suszarniczą dla autobusów i trolejbusów. Przebudowana zostanie także wewnętrzna sieć sanitarna i deszczowa oraz wodociągowa.
Teraz, po podpisaniu umowy o dofinansowanie, rozpoczną się prace nad realizacją projektu. Wszystko ma się zakończyć do 2020 roku.
- Po zakończeniu inwestycji tyska zajezdnia będzie jedyną w Polsce, która będzie miała niemal w 100 proc. autobusy zasilane gazem ziemnym CNG i biogazem - mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów. - To bardzo ważne w kontekście niskiej emisji, z którą wiele samorządów w Polsce, my także, walczymy. Jeden autobus zasilany gazem ziemnym CNG emituje aż o 70 proc. mniej zanieczyszczeń powietrza niż najnowsze autobusy z silnikami Diesla! Co więcej, nowe autobusy nie tylko ograniczą emisję spalin, ale także hałasu - zaznacza Andrzej Dziuba.
Nowe autobusy będą również przystosowane do przewozu rowerów. W ramach inwestycji zostanie także wybudowany dodatkowy wjazd do zajezdni od ul. Towarowej, a od ul. Nad Jeziorem do ul. Jankowickiej powstanie nowa linia trakcji trolejbusowej.
- Wybudujemy stację transformatorowo-prostownikową i linię kablową niskiego napięcia prądu stałego, przebudujemy sieć trakcyjną w obrębie ronda Zesłańców Sybiru oraz sieć trakcyjną pomiędzy rondem a ul. Nad Jeziorem. Zdemontujemy słupy oświetlenia ulicznego na odcinku projektowanej sieci trakcyjnej, ponieważ oświetlenie uliczne zostanie wykonane jako skojarzone z siecią trakcyjną - mówi Zbigniew Brud, prezes Tyskich Linii Trolejbusowych w Tychach.
