Leszek Kalinowski

W Zielonej Górze będziemy się kręcić wokół rond

Amanda Łuczka pokazuje, gdzie ma powstać nowe rondo. Udało się też z listy zabytków wykreślić sporną dobudówkę . Dzięki temu będą tutaj prawoskręty Fot. Mariusz Kapała Amanda Łuczka pokazuje, gdzie ma powstać nowe rondo. Udało się też z listy zabytków wykreślić sporną dobudówkę . Dzięki temu będą tutaj prawoskręty
Leszek Kalinowski

Trzeba uzbroić się w cierpliwość. Niedługo ruszy budowa Aglomeracyjnej i ronda przy dworcu PKP, a potem remont Bohaterów Westerplatte. Co dalej?

Narzekamy na stan dróg, to teraz ponarzekamy na remonty. Robót w centrum miasta nie zabraknie, a co się z tym wiąże - będą utrudnienia w ruchu. Bo inaczej nie da się wykonać inwestycji - przekonuje Rafał Jaworowicz, dyrektor regionalny firmy Skanska, która wybuduje nam Centrum Przesiadkowe. Wykonawcy będą robić wszystko, by zielonogórzanie i ich goście w jak najmniejszym stopniu odczuli utrudnienia. Przy dworcu powstanie drugie rondo, zmieni się układ komunikacyjny (koszt 20 mln zł), ale także niedaleko stąd rozpocznie się budowa Trasy Aglomeracyjnej (22 mln zł). To jeszcze nie koniec drogowych inwestycji w centrum. Niedługo ruszy modernizacja ul. Bohaterów Westerplatte (8 mln zł). W planach jest też budowa ronda na skrzyżowaniu ulic: al. Wojska Polskiego, Wyszyńskiego, Zacisze. Wszystkie te zadania powodują, że kierowcy już dziś zastanawiają się nad sensownymi objazdami. Bo jak mówi Grzegorz Tacik, taka nasza natura, że z jednej strony będziemy się cieszyć, z drugiej kląć na czym świat stoi, że remonty zmuszają nas do stania w korkach. Warto już dziś pomyśleć, co zyskamy po zakończeniu inwestycji. By łatwiej znieść budowy, remonty i zaoszczędzić sobie stresów. Sprawdź, gdzie i kiedy ruszą inwestycje?

No, wreszcie się ruszyło - mówi zniecierpliwiony Sebastian Bartkowiak, kierowca od 16 lat. Pan Sebastian ma na myśli inwestycje drogowe, zapowiadane od dłuższego czasu.

Za nami przetarg na budowę Centrum Przesiadkowego i nowe rozwiązania komunikacyjne (będą tu dwa ronda) przy dworcu PKP. Zwycięską firmą została Skanska, która zmieni nam to miejsce za 20 mln zł. Czas ma do marca 2018 roku. Oznacza to, że przez pewien czas trudniej będzie się nam tu poruszać. Ale za to co potem?

- Będzie nowoczesne Centrum, z punktem obsługi klienta, poczekalnią, zapleczem dla kierowców - wylicza dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji Barbara Langner. - Będą stanowiska dla autobusów, także do ich ładowania.

Jak dodaje prezydent Janusz Kubicki, Centrum Przesiadkowe zostanie zadaszone, by suchą nogą pasażerowie mogli się przesiadać z autobusu na pociąg i odwrotnie. Podobne zadaszenie znajdzie się na peronach (to zadanie wykona już PKP). Przy centrum będzie też winda dla niepełnosprawnych, by móc dostać się na wiadukt, a także parkingi dla aut i rowerów. W niedalekiej przyszłości zmian mają się doczekać obiekty po drugiej stronie dworca.

Aglomeracyjna też ruszy

Nieco dalej, bo za dworcem PKP możemy się spodziewać kolejnych robót budowlanych.

Bo choć brakuje oficjalnego ogłoszenia, wiemy, że także przetarg na budowę Trasy Aglomeracyjnej także został rozstrzygnięty. Wygrała go spółka Budimex. Proponowała ona, że wykona zadanie za 22 mln zł. To znacznie mniej niż wynika z przygotowanego wcześniej kosztorysu, który zakładał 30 mln zł. Skąd pieniądze? Miasto w ramach ZIT-ów, czyli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, dostanie 85 proc. dofinansowania budowy, natomiast 15 procent będzie musiało wyłożyć z własnego budżetu. I tu dochodzimy do pierwszego problemu. Jak nam powiedział w czwartek prezydent Janusz Kubicki wobec zaoszczędzenia 8 mln zł, miasto chce rozszerzyć budowę Trasy Aglomeracyjnej, czyli wydłużyć ją nawet do ronda Haliny Lubicz przy os. Zacisze. Jednak nim do tego dojdzie, trzeba dogadać się z działkowcami, bo w grę wchodzi zlikwidowanie kilku działek oraz uzyskać pozwolenie na budowę. Stąd wydłużenie trasy będzie najpewniej w tym roku niemożliwe.

Tym bardziej że - jak nam powiedział wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk - Budimex powinien rozpocząć budowę w maju, a być może nawet w kwietniu, by zakończyć do jesieni 2017 roku. Tak krótki okres wynika także z tego, że inwestycję trzeba oddać do użytku i rozliczyć do końca 2017 roku.

Nowe rondo koło galerii

Trasa rozpocznie się między obecnym rondem przy markecie Netto a budynkiem dworca PKS, by później pobiec ulicą Ułańską w kierunku ulicy Batorego. Trzeba podkreślić, że na Ułańskiej zmieni się niewiele, nadal pozostaną dwa pasy, po jednym w każdym kierunku. Dodatkowo pojawi się ciąg pieszo - rowerowy. Pojawi się oczywiście nowa nawierzchnia asfaltowa.

Na ulicy Batorego rozbudowane zostanie istniejące rondo, bo stąd trasa pobiegnie obecnym szlakiem szutrowym, obok placu PKS w kierunku ulicy Dąbrowskiego i dalej do alei Zjednoczenia. Od ronda będą cztery pasy, po dwa w każdym kierunku, zbudowany zostanie też ciąg pieszo - rowerowy. Skrzyżowanie ulicy Dąbrowskiego z Trasą Aglomeracyjną ma być tradycyjne, chociaż władze miasta obiecują, że ostateczne rozwiązanie organizacji ruchu nastąpi po zakończeniu inwestycji. Od ulicy Dąbrowskiego trasa pobiegnie do alei Zjednoczenia, bo tam powstanie kolejne rondo, około 50 metrów poniżej obecnej centrali rybnej, niemal naprzeciwko galerii. W perspektywie planuje się, że trasa zostanie przedłużona aż do alei Wojska Polskiego, ulicami Działkową i Zacisze do planowanego, nowego ronda na skrzyżowaniu ulic: al. Wojska Polskiego, Wyszyńskiego i Zacisze. Wtedy trasa byłaby drogą alternatywną do ulicy Bohaterów Westerplatte i części alei Wojska Polskiego. Dodajmy, że zarówno Działkowa jak też ul. Zacisze mają być w założeniu ulicami o czterech pasach ruchu. I właśnie nimi kierujący mogliby wyjechać na planowane od lat rondo na skrzyżowaniu przy Lidlu, by pojechać w prawo w kierunku na Krosno Odrzańskie i wyjechać z miasta. Albo pojechać prosto, w kierunku ulicy Wyszyńskiego czy też w lewo w stronę centrum.

- Dzięki temu wielu kierowców jadących od strony dworca PKP i wiaduktu nad torami zrezygnowałoby z jazdy zatłoczoną ul. Bohaterów Westerplatte i wybrałoby trasę alternatywną - zapowiada prezydent Kubicki.

Jednak, by tak się stało, konieczna jest budowa ronda na skrzyżowaniu ulic Zacisze, Wojska Polskiego i Wyszyńskiego. O konieczności budowy tego ronda pisaliśmy już w 2014 roku, a ostatnio w połowie lutego br. I co ważne, w tej sprawie doszło do kompromisu. Polega on na tym, że istnieje szansa, iż dobudówka przy al. Wojska Polskiego przestanie być zabytkiem. Co pozwoli na jej rozebranie i tym samym budowę ronda z dwoma tzw. prawoskrętami. Pierwszym, od Zacisza w kierunku Krosna Odrzańskiego a drugim, od Wyszyńskiego w kierunku centrum miasta. Tylko w takiej formie skrzyżowanie to spełniałoby swoje funkcje, można je było bezpiecznie. Jednak rondo nie powstanie wcześniej jak w 2018, a może i 2019 roku. Po prostu, miasto wobec niemożności rozbiórki dobudówki, zrezygnowało z usług projektanta. Teraz trzeba zatrudnić nowego, który opracuje projekt i uzyska pozwolenie na budowę. Konieczny będzie jeszcze przetarg, to wydłuży czas budowy.

Bohaterów do poprawki

Kolejną inwestycją ma być remont ul.Bohaterów Westerplatte. Już w przyszłym tygodniu ma być ogłoszony przetarg. Szacowany koszt zadania to 8 mln zł. Budowa ma się rozpocząć i zakończyć jeszcze w tym roku. Ulica ma dostać nową nawierzchnię, a dodatkowo ścieżkę pieszo - rowerową. Zdaniem prezydenta Kubickiego celowym byłoby zlikwidowanie zatoczek autobusowych, chociaż prezydent jak sam mówi, liczy się z protestem części mieszkańców.

- Dlatego nie podjęliśmy ostatecznej decyzji co do zatok. Będziemy to nadal rozważać - deklaruje prezydent. Informuje też, że z chwilą budowy ścieżki rowerowej wzdłuż Bohaterów Westerplatte zapewne zakaże się jazdy rowerami po deptaku. Będzie trasa alternatywna przez centrum miasta, a ponadto mieszkańcy często zgłaszają skargi na rowerzystów

Leszek Kalinowski

Jestem dziennikarzem działu informacyjnego. W "Gazecie Lubuskiej" pracuję od 1991 roku. Najczęściej poruszam tematy związane z Zieloną Górą i oświatą (przez lata prowadziłem strony dla młodzieży "Alfowe bajerowanie" - pozdrawiam wszystkich Alfowiczów rozsianych dziś po świecie). Z wykształcenia jestem magistrem filologii polskiej. Ukończyłem też dziennikarstwo oraz logopedię, a także podyplomowe studia "Praktyczne aspekty pozyskiwania funduszy unijnych".


Dziś zajmuje sie sprawami, dotyczącymi Zielonej Góry i regionu, zwłaszcza interesuja mnie tematy, związane z: 


- budową Centrum Zdrowia Matki i Dziecka, 


https://gazetalubuska.pl/jak-zmienia-sie-centrum-zdrowia-matki-i-dziecka-w-zielonej-gorze-kiedy-zakonczenie-prac/ar/c1-14995845


- rozwojem Uniwersytetu Zielonogórskiego, w tym m.in, medycyny, 


https://gazetalubuska.pl/zielona-gora-mistrzostwa-polski-w-szyciu-chirurgicznym-studentow-medycyny-zdjecia-wideo/ar/c1-14620323


- rozbudową Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze, 


https://gazetalubuska.pl/ale-sie-dzieje-w-szpitalu-uniwersyteckim-zobacz-jak-sie-zmieniaja-rozne-obiekty/ar/c14-15111792


- inwestycjami oświatowymi i poziomem nauczania w szkołach, 


https://gazetalubuska.pl/egzamin-osmoklasisty-z-jezyka-polskiego-za-nami-zobacz-jak-bylo/ar/c5-15028564


- komunikacją miejską i elektrycznymi autobusami. 


https://gazetalubuska.pl/zobacz-jak-zmienia-sie-centrum-przesiadkowe-zdjecia/ga/13729844/zd/32684686


W wolnej chwili lubię popływać, jeździć na rowerze, obejrzeć spektakl teatralny, posłuchać koncertu, zwiedzać mało znane miejsca, poznawać nowych ludzi, od których czerpię wiele pozytwynej energii. 


 

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.