Węzeł A4 w Mysłowicach: historia węzła oraz rady, jak na nim jechać
Kto jeszcze pamięta, że punkt poboru opłat na A4 miał być właśnie przy węźle Mysłowice? Dlatego też węzeł ten... nigdy nie został skończony. W końcu jest przebudowywany.
Prace na ulicy Obrzeżnej Zachodniej i na autostradzie A4 w Mysłowicach już nie dziwią kierowców. Od początku września trwa tu rozbudowa węzła Mysłowice, znajdującego się na mysłowickiej części autostrady A4 Katowice-Kraków. Jak teraz jeździmy w tym rejonie? Do połowy listopada w kierunku Krakowa na odcinku ok. 2,4 km na A4 został wyłączony lewy pas ruchu. Kierowcy mogą jechać pasem prawym oraz pasem awaryjnym, wytyczonym żółtymi liniami. Maksymalna prędkość na tym odcinku to 80 km/h. Taka organizacja ruchu ma potrwać do połowy listopada 2015. A kiedy koniec? Planowo w trzecim kwartale 2016 roku.
Historia węzła sięga 1989
Kto jeszcze pamięta? W 1989 roku rozpoczęto budowę mostu na ulicy Obrzeżnej Zachodniej. W tym czasie na tym węźle kończyła się autostrada A4. Odcinek do Katowic oddano do użytku dopiero w 1996 roku. - Budowa węzła Mysłowice została zakończona w czerwcu 1997 roku. Wybudowano łącznice relacji Kraków-Mysłowice i Mysłowice-Kraków - opowiada Rafał Czechowski z firmy Stalexport Autostrada Małopolska, która zarządza A4 między Katowicami a Krakowem.
Istniejący w 1996 roku projekt uwzględniał węzeł, który nie ma wszystkich relacji. Powód? W Mysłowicach miał zostać wybudowany Plac Poboru Opłat. W związku z tym ulica Obrzeżna Zachodnia miała zostać odcięta od autostrady. Plac poboru opłat przeniesiono jednak do Brzęczkowic, jego obecnej lokalizacji. Podjęto także decyzję o zapewnieniu wszystkich relacji na Węźle Mysłowice.
W latach 1998-1999 trwał pierwszy etap przebudowy węzła. Wybudowano wtedy łącznicę B relacji Mysłowice-Katowice, łącznicę E relacji Katowice-Mysłowice Centrum, drogę rozprowadzającą R1 (częściowo), drogę rozprowadzającą R2 oraz pasy włączenia i wyłączenia na autostradzie po zachodniej stronie węzła. Wtedy za prace odpowiedzialna była Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. W 2012 zlecono dalsze remonty, które właśnie trwają.
- Prace związane z rozbudową węzła prowadzone są połówkowo. Najpierw wybudowana zastanie zachodnia połowa planowanego ronda, a następnie jego cześć wschodnia. Chcemy w ten sposób zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców Mysłowic - wyjaśnia Rafał Czechowski.
Jak teraz jeździmy?
Obecnie zamknięty jest dla ruchu fragment jezdni zachodniej ul. Obrzeżnej Zachodniej oraz łącznica Mysłowice centrum - Katowice na węźle Mysłowice. W tych rejonach trwają prace rozbiórkowe, a następnie drogowcy rozpoczną profilowanie podłoża pod nowe warstwy jezdni. Jak w takim razie jechać, gdy zamknięto łącznicę Mysłowice-Katowice?
Najlepiej jest na węźle Mysłowice (z ul. Obrzeżnej Zachodniej) zjechać łącznicą na autostradę A4 w kierunku Krakowa, a następnie dojechać do węzła Brzęczkowice, na którym należy zjechać na drogę S1/ E75 w kierunku Łodzi/Warszawy. Dopiero z drogi S1 można zjechać na autostradę A4 w kierunku Katowic. Objazd ten ma potrwać do grudnia 2015.
Kierowcy na objazdy narzekają, ale...
- Dobrze, że w końcu robią zjazdy do południowych dzielnic Mysłowic. Do tej pory na autostradę można było się dostać tylko z północnych dzielnic - cieszy się Grzegorz Makóś, mieszkaniec Mysłowic.