Wiele zmieni się na Jarze

Czytaj dalej
Fot. Sławomir Kowalski
(mf)

Wiele zmieni się na Jarze

(mf)

Jakość życia na nowym toruńskim osiedlu wkrótce powinna się poprawić. Planowana jest budowa ulic, chodników, ścieżek rowerowych i przystanków.

Na powstającym osiedlu w północnej części Toruniu cały czas coś się dzieje. Budowane przez deweloperów są nowe bloki. Wkrótce rozpoczną się prace, których celem jest poprawienie jakości życia mieszkających tam już ludzi. Plany są bardzo szerokie.

W tym roku wyznaczone mają zostać między innymi przystanki autobusowe przy ulicy Watzenrodego oraz powstanie pętla przy jej skrzyżowaniu z ulicą Hubego. Cały czas rozbudowywane będą ulice Watzenrodego i Strobanda. Wzdłuż nich położony zostanie chodnik, powstanie także droga rowerowa. Pojawią się również zatoki autobusowe.

- Mówiąc szczerze nie mogę się już doczekać, kiedy autobus zacznie wjeżdżać głębiej w ulicę Watzenrodego - mówi pani Agnieszka, mieszkająca w blokach TTBS. - Teraz, żeby dojść do przystanku autobusowego przy ulicy Ugory, muszę przejść spory kawałek drogi.

W ciągu najbliższych lat ulica Strobanda (na razie powstał tylko jej fragment odchodzący od ulicy Grudziądzkiej na wysokości Centralnego Cmentarza Komunalnego) ma być połączona z ulicą Ugory na wysokości ulicy Zbożowej.

Prace na osiedlu JAR trwają od 2010 roku. Najpierw została wykonana kanalizacja deszczowa, sanitarna oraz wodociągowa.

Równolegle ruszyła budowa układu drogowego. Wartość miejskich inwestycji w uzbrojenie i drogi w latach 2010-2017 wyniesie około 45 milionów złotych. W budżecie Torunia na ten rok zarezerwowano środki na kontynuację inwestycji związanych z uzbrojeniem terenów mieszkaniowych w tej części miasta.

- W ubiegłym roku drogowcy zakończyli przebudowę kolejnych dróg na osiedlu - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko z Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. - Kilometry powstających tras już zapewniają dojazd zarówno do terenów inwestycyjnych jak i powstającego tam osiedla mieszkaniowego.

Jak dodaje Agnieszka Kobus-Pęńsko z Miejskiego Zarządu Dróg, na początku września 2015 roku oddano do użytku prawie 3,5 kilometra nowych dróg w tym rejonie.

To przebudowany właśnie na wysokości tzw. JAR-u fragmentem ul. Polnej, całkowicie nową ul. Forteczną, wspomnianym fragmentem ul. Strobanda i rondem na skrzyżowaniu ulic Traktorowej i Polnej. W ramach inwestycji powstała cała infrastruktura towarzysząca, czyli chodniki, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe.

W listopadzie 2015 roku zakończyły się kolejne roboty w tym rejonie. Objęły one przebudowę ulicy Polnej od ulicy Ugory w kierunku ulicy Legionów wraz ze skrzyżowaniem Polna-Legionów oraz przebudowę fragmentu ul. Traktorowej do wysokości ulicy Fieldorfa Nila. W ramach tych prac ulica Traktorowa została włączona do nowego układu komunikacyjnego. Prace zakończyły się na początku września 2015 roku. Dodatkowo na wysokości ul. Rolniczej powstała pętla autobusowa.

Cały obszar tzw. JAR-u liczy aż 417 hektarów powierzchni, z czego 270 należy do miasta. Na zabudowę jedno- i wielorodzinną, magistrat przeznaczył około 90 ha. Według urbanistów, na tymosiedlu może zamieszkać docelowo około 20 tysięcy osób. Dla nich mają też powstaćplace zabaw, boisko, sportowe i kościół.

Z kolei równolegle do ul. Grudziądzkiej ciągnąć ma się natomiast pas z obiektami usługowymi, handlowymi i przemysłowymi. Już kilka firm zakupiło tu działki pod planowane inwestycje.

Właścicielami działek na JAR-ze są Spółdzielnia Mieszkaniowa „Kopernik”, Młodzieżowa Spółdzielnia Mieszkaniowa, Toruńskie Towarzystwo Budownictwa Społęcznego, firmy Bud-tech i Lem-bud.

Autor: (mf)

(mf)

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.