Wojciech Lubawski: - Targi to była kluczowa inwestycja dla rozwoju gospodarczego Kielc
Rozmowa z prezydentem Kielc, Wojciechem Lubawskim
Kielce 25 lat temu i dziś. Co się zmieniło w ciągu tego ćwierćwiecza?
Przez te 25 lat bardzo zmieniła się cała Polska i Kielce również. Przede wszystkim znacznie ulepszono infrastrukturę, zagęszczona sieć dróg poprawiła dostępność komunikacyjną i atrakcyjność terenów inwestycyjnych. Wpłynęło to bezpośrednio na poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej; na te warunki prowadzenia działalności gospodarczej pośrednio oddziałują również wysoka jakość przestrzeni publicznych oraz bogata oferta spędzania wolnego czasu – w tych zakresach w Kielcach także zmieniło się wiele i to jednoznacznie na plus.
Miasto poczyniło wiele różnorodnych inwestycji w tych latach. Jak z ich perspektywy ocenia Pan inwestycję w Targi Kielce?
Jedną z absolutnie kluczowych inwestycji dla rozwoju gospodarczego Miasta i regionu była decyzja o stworzeniu ośrodka targowego. Decyzja ta konsekwentnie była i jest realizowana przez kolejne władze zarządzające Miastem. Nie ma wątpliwości, że w rozwoju Targów Kielce, a co za tym idzie Miasta i Regionu, pozytywną rolę odegrała także zmieniająca się struktura właścicielska Spółki - pod koniec lat 90-tych Spółka była częścią dużej grupy kapitałowej, później kontrolę przejęły Międzynarodowe Targi Poznańskie, w tej chwili większościowym właścicielem jest Miasto. Te zmiany powodowały, że zarówno Spółka, jak i pracownicy nabywali nowych doświadczeń i umiejętności. Bardzo istotnym dla rozwoju Targów Kielce okazał się także Program Operacyjny „Rozwój Polski Wschodniej”. Program ten umożliwił znaczne doinwestowanie i rozbudowę infrastruktury targowej i okołotargowej, co stworzyło warunki do rozwoju istniejących projektów targowych i kreowania nowych wydarzeń. Kluczowi dla dynamicznego wzrostu Spółki okazali się także menadżerowie Targów Kielce jak Tomasz Raczyński, czy obecny Prezes Zarządu – dr Andrzej Mochoń.
Jakie znaczenie dla samych Kielc ma pozycja Targów Kielce? Co daje samemu miastu posiadanie takiego obiektu i związana z nim działalność?
Sukces gospodarczy Targów Kielce przynosi duże korzyści wizerunkowe dla Miasta. Jesteśmy rozpoznawalnym marką targową na mapie Europy, ale dobrze znaną także w Chinach. Obecność ośrodka wystawienniczego i jego dynamiczny rozwój spowodowała,
że szansę na sukces gospodarczy w Kielcach dostrzegły firmy z branż hotelarskiej, gastronomicznej, zabudowy stoisk i innych usług okołotargowych. Podmioty te prosperują dobrze. Godna podkreślenia jest współpraca tych biznesów w ramach klastra - izby gospodarczej „Grono Targowego Kielce”. Branża targowo – kongresowa jest ponadto jedną z inteligentnych specjalizacji województwa świętokrzyskiego.
Czy jest plan na jeszcze silniejsze wykorzystanie Targów Kielce, jako elementu promocji Kielc i regionu? Czego możemy się spodziewać?
Obchodzone w tym roku 25-lecie Targów Kielce to doskonała okazja do pokazania różnym środowiskom – politycznym, biznesowym, naukowym, branżowym, że sukces gospodarczy Targów ma miejsce w Kielcach i że nasze Miasto to doskonałe miejsce do prowadzenia biznesu.
Kielce dają szansę gospodarczego rozwoju, czy Targi Kielce wpisują się w tę strategię miasta?
Targi Kielce są doskonałym przykładem skutecznego wykorzystania szansy na rozwój działalności biznesowej w Kielcach. Rozwój centrum kongresowego i jego nowoczesna infrastruktura daje szansę na przyciąganie do Kielc jeszcze większej liczby kongresów i wydarzeń o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. Turystyka biznesowa i przemysł spotkań to kierunek, który powinniśmy wzmacniać, bo mamy ku temu solidne podstawy jako miasto targowe. Obecność w Kielcach drugiego co do wielkości ośrodka wystawienniczego w Europie Środkowo – Wschodniej stanowi dla mnie jako Prezydenta podstawowy element motywujący do nieustannych starań o lotnisko w Obicach.