Z reklamacją nie musisz iść do sądu [poradnik]
Sprzedawca nie uznał twojej reklamacji i myślisz o pójściu do sądu? Teraz masz inną możliwość.
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - to oficjalna nazwa możliwości, która weszła w życie 10 stycznia 2017 roku. To więc całkiem nowe rozwiązanie. Warto je poznać, jeśli myślimy, aby oddać do sądu sprawę związaną z reklamacją towaru czy usługi.
Taka jest zasada
Pozasądowa możliwość rozwiązywania konsumenckich sporów opiera się na pomocy neutralnej i kompetentnej osoby, która pośredniczy między tobą a przedsiębiorcą.
Jak może wam pomóc pośrednik
Może pomóc w zbliżeniu waszych stanowisk. Ułatwić wam kontakt albo rozmowę - ale bez przesądzania, kto ma rację.
Pośrednik może zaproponować rozwiązanie sporu w możliwie największym stopniu - po wysłuchaniu waszych argumentów i uwzględnieniu waszych odmiennych oczekiwań. Propozycja ta nie jest prawnie wiążąca! Oznacza to, że nie musisz się z nią zgadzać ani się do niej zastosować.
Pośrednik może też rozstrzygnąć spór, na przykład poprzez arbitraż. Oznacza to, że będzie wam narzucone rozwiązanie i przyznana racja albo tobie, albo przedsiębiorcy.
Arbitraż odbywa się w sądzie - tyle że polubownym. Spór rozstrzyga arbiter i to on wyda wyrok. Wyrok ten ma jednak taką samą moc prawną, jak normalnego sądu. Arbitraż wymaga umowy stron, czyli zapisu na sąd polubowny (może być tylko w formie pisemnej).
Warto wiedzieć
Rodzaj pomocy pośrednika zależy od tego, na co się zdecydujecie. Wy - bo pozasądowe rozwiązywanie sporów opiera się na dobrej woli i chęci porozumienia. Generalnie wymaga więc zgody obu stron co do każdego kroku i każdego etapu szukania porozumienia.
Do kogo się zwrócić, gdy masz problem
Postępowania w sprawach pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich prowadzą podmioty uprawnione - różne w przypadku różnych branż i dziedzin.
- Do wojewódzkiego oddziału inspekcji handlowej zwróć się wówczas, gdy twój spór z przedsiębiorcą dotyczy:
- sprzedaży towarów i świadczenia usług
- Gdy sprawa dotyczy branży finansowej, w takiej sytuacji zwróć się do Rzecznika Finansowego i Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
- Gdy sprawa dotyczy branży telekomunikacyjnej, usług pocztowych - do Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
- Gdy branży energetycznej - do koordynator do spraw negocjacji, który działa przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki (UKE).
- Gdy branży transportowej - do Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego.
Tam pytaj też o szczegóły.
Opłaca się skorzystać z tej metody
Bo wymaga ona niewielu formalności, czas załatwienia sprawy jest krótszy, koszty niższe i nie trzeba osobiście zjawiać się na miejscu (wystarczy list lub e-mail).