Za dwa lata pojedziemy tramwajem na tzw. Jar. Rozpoczyna się budowa nowej linii

Czytaj dalej
Fot. MZK
Marek Nienartowicz

Za dwa lata pojedziemy tramwajem na tzw. Jar. Rozpoczyna się budowa nowej linii

Marek Nienartowicz

Na przełomie września i października rozpocznie się budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar w Toruniu. W poniedziałek Miejski Zakład Komunikacji podpisał umowę z wykonawcami tej inwestycji. Linia ma być gotowa do 31 maja 2023 roku. W czasie budowy trzeba się liczyć ze sporymi utrudnieniami w funkcjonowaniu miasta.

- Starsi mieszkańcy Torunia z nostalgią wspominają, jak kiedyś tramwaj jeździł Szosą Chełmińską. Ta linia została zlikwidowana, ale teraz z nią wracamy, i, co ważne, idziemy znacznie dalej, bo aż do tzw. osiedla Jar - mówi prezydent Michał Zaleski.

Tramwaje zawrócą w trójkącie

Przypomnijmy, że nowa, 5,5-kilometrowa linia, przebiegać będzie z centrum miasta m.in. Szosą Chełmińską, ulicami Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do trójkąta torowego przy ulicy Strobanda na Jarze. Tu tramwaje będą kończyć kursy i ruszać w przeciwnym kierunku. W przyszłości linia ma się kończyć pętlą dalej, w rejonie ulicy Heweliusza. Jar to osiedle dynamicznie się rozwijające, więc pasażerów nie zabraknie.

Cztery lata przygotowań

Przygotowania do tej inwestycji trwały w sumie cztery lata. W sierpniu 2017 roku prezydent Zaleski podpisał umowę o dofinansowanie jej z funduszy unijnych (z czasem zwiększone). Były też konsultacje społeczne dotyczące przebiegu linii, sporo czasu pochłonęły prace nad projektem i zabiegi o stosowne pozwolenia. Ostatnie, czyli Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) na Szosie Chełmińskiej wojewoda wydał niedawno, bo 19 sierpnia.

W międzyczasie MZK rozstrzygnął przetarg na wykonawcę. Wygrało je konsorcjum firm Balzola i Intop. Obie są w Toruniu doskonale znane. Balzola przebudowywała niedawno układ drogowy w centrum miasta (głównie w alei św. Jana Pawła II) i modernizowała torowisko tramwajowe na ulicy Kraszewskiego, a obecnie prowadzi tego typu prace na ulicach Broniewskiego i Bydgoskiej oraz na Szosie Lubickiej. Intop z kolei kończy przebudowę mostu im. Piłsudskiego.

Wczoraj prezes MZK Zbigniew Wyszogrodzki podpisał umowy dotyczące budowy linii na tzw. Jar z przedstawicielami obu firm. Inwestycja jest warta 190 milionów złotych brutto. Budowa potrwa do 31 maja 2023 roku.

Będą poważne utrudnienia w mieście

Tak wielka inwestycja oczywiście będzie się wiązała z poważnymi utrudnieniami w życiu miasta. By były jak najmniejsze, budowę linii podzielono na fragmenty.

- Trwają jeszcze uzgodnienia dotyczące organizacji robót, objazdów. Na wyznaczonych fragmentach powinny się rozpocząć na przełomie września i października - mówi prezes Wyszogrodzki.

Fragmenty, od których inwestycja się rozpocznie, to te na ulicy Watzenrodego na Jarze między ulicami Ugory i Hubego, a także Grasera i Strobanda. Na Polnej - między Legionów i Traktorową, na Długiej - między Szosą Chełmińską i Mohna oraz na nowym fragmencie alei 700-lecia Torunia między ulicami Dekerta i Bema.

Powstanie nowy odcinek alei 700-lecia Torunia

Ten ostatni fragment (będący częścią tzw. trasy staromostowej) powstanie równolegle do Szosy Chełmińskiej. Ta z kolei od strony skrzyżowania z ulicami Bema i Podgórną zostanie zaślepiona. Nowe jezdnie alei 700-lecia Torunia między Dekerta i Bema będą biegły tuż przed sklepem sieci Biedronka (dawna restauracja „Chełminianka”).

Dodajmy, że w alei 700-lecia Torunia i na Szosie Chełmińskiej torowisko tramwajowe będzie ułożone między jezdniami. Na Długiej zostanie zbudowane po jej południowej stronie, na Polnej i Watzenrodego - w obecnych pasach nieużytków.

Tam, gdzie to możliwe, powstaną tzw. zielone torowiska, obrośnięte trawą, jak np. na ulicy Gagarina. Przy okazji budowy linii powstanie też rondo na skrzyżowaniu ulic Watzenrodego i Strobanda na tzw. Jarze oraz sygnalizacja świetlna na rondzie Czadcy, czyli skrzyżowaniu ulic Legionów, Długa i Wielki Rów.

"Szóstka" i "siódemka"? A może "trójka"?

Jakie linie tramwajowe obsłużą tzw. Jar? Czy będą to linia nr 6 łącząca to osiedle z pętlą „Olimpijska” na osiedlu „Na Skarpie” i linia nr 7 do pętli „Motoarena” na Bydgoskim Przedmieściu, jak kilka lat temu podawało miasto?

- To nie jest jeszcze przesądzone. Myślę, że warto nawiązać do historii i wrócić w północnej części Torunia do linii nr 3 - dodaje prezes MZK.

Marek Nienartowicz

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.