Gliwice mają mieć nowe centrum. Będzie nowocześnie, praktycznie i zielono, a wszystko to za 100 milionów złotych. Kiedy? Nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że miasto pod koniec grudnia ubiegłego roku odkupiło od PKP teren przed dworcem kolejowym. Łącznie ok. 5 hektarów ziemi. To tu powstanie Zachodnia Brama Metropolii Silesia.
Projekt, o którym głośno było w 2011 roku, wraca na usta miejskich planistów. Impulsem do rozpoczęcia prac jest długo wyczekiwany remont na gliwickim dworcu. Centrum przesiadkowe sprawi, że będzie można szybko i wygodnie przesiąść się w ciągu kilku minut z autobusu komunikacji miejskiej do autobusu PKS lub pociągu i odwrotnie. Nowe centrum w okolicy dworca ma być drugą – obok zabytkowej Starówki – ważną przestrzenią publiczną w śródmieściu.
– Celem projektu jest realizacja nowoczesnego systemu komunikacyjnego w skali metropolitalnej, integrującego wszystkie środki transportu publicznego z ruchem pieszym i rowerowym oraz parkingami – opisuje Marek Jarzębowski, rzecznik prezydenta Gliwic. Inwestycja zakłada zagospodarowanie placu przed dworcem po stronie południowej oraz terenów po stronie północnej, a także zmodernizowanie przyległych ulic. Oprócz centrum przesiadkowego, wraz z rozbudową centrum, część obszaru zostanie przeznaczona na działalność komercyjną. Powstaną tu np. kawiarnie czy restauracje.
„Koncepcji zagospodarowania obszarów zlokalizowanych w centrum Gliwic w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego” pierwszy raz została zaprezentowana w sierpniu 2011 roku. Plany zdążyły się więc już nieco zestarzeć. Zresztą w chwili kiedy powstawała, władze miasta podkreślały, że koncepcja ma charakter otwarty i nie przesądza o szczegółach związanych z przebudową czy zagospodarowaniem wszystkich działek. Plany (za którą wspólnie zapłaciły wtedy PKP i miasto Gliwice) urbanistyczno-architektoniczne wykonała wtedy gliwicka spółka P.A. NOVA S.A. Dziś urzędnicy - w nowej rzeczywistości - postanowili odświeżyć wizję i wyłonić nowy, najlepszy projekt.
– Trwa procedura zmierzająca do wyłonienia wykonawcy, który wykona wariantową koncepcję techniczno-architektoniczną. Szacunkowy koszt to co najmniej 100 mln zł – mówi Jarzębowski.
Zachodnia Brama Metropolii Silesia ma powstać przy pomocy unijnego dofinansowania. Miasto złożyło w tej sprawiewniosek na przyznanie 120 mln zł. Do 2015 roku projekt powinien uzyskać decyzję i pozwolenie na budowę, a zakończyć się i rozliczyć do 2020 roku.