Oferty pracy powinny być napisane przejrzyście i dokładnie opisywać zakres naszych obowiązków oraz wymagania. Zobacz, na co należy uważać.
Wzmożoną czujność powinniśmy zachować w przypadku, gdy oferta pracy na konkretne stanowisko jest opublikowana przez dłuższy czas lub ponownie publikowana.
Podejrzana jest również sytuacja, w której oferta pracy nie zawiera nazwy firmy. Wówczas zaczynamy się zastanawiać, czy organizacja nie ma czegoś do ukrycia.
Niedobrze, jeśli w ofercie pracy wymagania dotyczące kandydata są opisane zbyt ogólnie. Może to oznaczać, że firma planuje zatrudnić kilka osób na to samo stanowisko jednocześnie, żeby ostatecznie dokonać wyboru po okresie próbnym.
Gdy oferta pracy wzbudza wątpliwości, warto sprawdzić stronę internetową firmy, do której aplikujemy i zapoznać się z informacjami tam dostępnymi. Naszą czujność powinien wzbudzić m.in. archiwalny wygląd strony lub brak kompletnych informacji o spółce, pracownikach, zarządzie itp. Brak danych teleadresowych oraz numeru telefonu również sugeruje, że coś jest nie w porządku. Tak jest także wtedy, gdy na stronie opublikowany został jedynie formularz do pozostawienia danych. Podejrzana jest również sytuacja, w której dla wszystkich kandydatów - niezależnie od oferowanego stanowiska - przeznaczone jest jedno zadanie rekrutacyjne.
Spotkanie rekrutacyjne
Idealną szansą na sprawdzenie potencjalnego pracodawcy jest spotkanie rekrutacyjne, podczas którego możemy zadawać pytania i na podstawie zgromadzonych odpowiedzi zdecydować, czy firma spełnia nasze oczekiwania i czy chcemy związać się z nią na dłużej. Jeśli otrzymaliśmy zaproszenie na rozmowę z rekruterem, bądźmy czujni, gdy:
- - pracodawca kilkakrotnie przekłada datę spotkania, co świadczy o braku szacunku do kandydata i sugeruje, że w podobny sposób traktowani są pracownicy;
- - na pytanie dotyczące osób biorących udział w rozmowie rekrutacyjnej nie otrzymujesz jasnej odpowiedzi. Może to oznaczać brak w firmie kompetentnej osoby, która odpowiada za rekrutację pracowników;
- - rekruter się spóźnia i nie otrzymujemy informacji o powodach zaistniałej sytuacji;
- - rekruter nie jest przygotowany do spotkania. Może to świadczyć o tym, że CV nie zostało przeczytane, a rekruter nie udziela konkretnych odpowiedzi na zadawane przez nas pytania;
- - rekruter jest niesympatyczny, opryskliwy lub zadaje bardzo niedyskretne albo podchwytliwe pytania.
Po spotkaniu rekrutacyjnym oczekujemy odpowiedzi zwrotnej. Firmy, którym zależy na zatrudnieniu pracownika, odpowiedzi nadsyłają w wyznaczonym terminie. Migające czerwone światła powinny zapalić się, gdy procedura powiadamiania o zatrudnieniu trwa „wiecznie” lub jesteśmy zbywani lakonicznymi prośbami o cierpliwe oczekiwanie.
Negocjacje warunków
Gdy udało nam się przejść pozytywnie rozmowę rekrutacyjną, nadchodzi moment negocjowania warunków umowy oraz wysokości pensji. Oferta musi zostać przedstawiona na piśmie i zawierać: nazwę stanowiska, zakres obowiązków oraz kwotę wynagrodzenia. Zwróćmy uwagę na sytuację, gdy:
- - pracodawca nie wykazuje elastyczności i niechęć podczas negocjowania warunków umowy lub wynagrodzenia (w przyszłości również nie będziemy mieć pola do negocjacji);
- - czas na przemyślenie oferty oraz decyzję jest bardzo krótki i ostateczny;
- - umowa jest niejasna, napisana w sposób niezrozumiały, a pracodawca wymaga natychmiastowego jej podpisania. W przypadku, gdy mamy jakiekolwiek wątpliwości, zasięgnijmy porady prawnej.