Maleje liczba wypadków na przejazdach kolejowych. Jednak 98 proc. kolizji to skutek ignorowania znaków drogowych i omijania rogatek.
W Polsce jest ponad 12,7 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Od 2005 r. liczba wypadków na nich zmniejszyła się o jedną trzecią (z 236 w 2005 r. do 155 w 2015 r.). Pozytywną tendencję odnotowano też w 2015 r. - na przejazdach o 12 proc. mniej wypadków niż w 2014 r. Od stycznia do marca 2016 r. na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce doszło do 40 wypadków i kolizji, w których zginęło 18 osób. Podobna sytuacja była w ubiegłym roku.
Przyczyną tych zdarzeń jest zignorowanie przepisów o ruchu drogowym i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „STOP” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych półrogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Wypadki na przejazdach i z osobami wkraczającymi na tory w miejscach niedozwolonych odpowiadają za blisko 80 proc. wypadków na kolei i prawie 100 proc. ofiar.
Pod zamkniętymi szlabanami, sekundy przed rozpędzonym pociągiem. Mężczyzna na wózku przekracza tory
PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczynają kolejną, XII edycję kampanii społecznej Bezpieczny przejazd - „Szlaban na ryzyko!”, na rzecz poprawy bezpieczeństwa na przejazdach. To jedna z 200 inicjatyw w Programie Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego PLK.
Od 2005 r. liczba wypadków na przejazdach zmniejszyła się o jedną trzecią
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA wciąż podnoszą poziom zabezpieczeń - to m.in. 1,5 tys. zmodernizowanych przejazdów i zastępowanie skrzyżowań drogi i toru bezkolizyjnymi wiaduktami, współpraca z zarządcami dróg, by dojazdy do przejazdów były dobrze oznakowane. Jednak monitoring, który już działa na ponad tysiącu przejazdach kolejowo-drogowych, potwierdza, że bezpieczeństwo zależy od właściwego zachowania kierowców - respektowania zasad bezpieczeństwa - mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Wśród stałych i całorocznych działań prowadzonych w ramach Bezpiecznego przejazdu, organizowane są: symulacje wypadków, konkursy, happeningi, prelekcje dla dzieci, patrole Straży Ochrony Kolei w terenie oraz kampania informacyjna w mediach, na plakatach i ulotkach. Wszystko po to, by na przejazdach i terenach kolejowych było bezpieczniej.
- Każdy kierowca i pieszy powinien mieć nie tylko wiedzę dotyczącą przepisów, m.in. na przejazdach kolejowo-drogowych, ale także świadomość, że ich przestrzeganie to dowód odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne oraz innych. Przestrzeganie przepisów to deklaracja: „jestem osobą godną zaufania” - nie tylko „wiem i deklaruję”, ale przede wszystkim „respektuję” - mówiła w debacie Maria Rotkiel, psycholog.
Kampania jest jedną z największych w Europie. W 2015 r. w Brukseli PKP Polskie Linie Kolejowe SA zostały wyróżnione za zwiększanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych w ramach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD). Jest to największa platforma obywatelska w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego prowadzona przez Komisję Europejską.
Autor: Maciej Badowski