ZOBACZ, JAK ZMIENI SIĘ POZNAŃ. Nowy wymiar centrum Poznania

Czytaj dalej
Fot. materiały UMP
MATERIAŁ PARTNERA - MIASTO POZNAŃ

ZOBACZ, JAK ZMIENI SIĘ POZNAŃ. Nowy wymiar centrum Poznania

MATERIAŁ PARTNERA - MIASTO POZNAŃ

Realizacja Programu Centrum rozpoczęła się z wysokiego C. Zakończona w zeszłym roku przebudowa najważniejszej w Poznaniu ulicy Święty Marcin pomiędzy ulicami Gwarną i Ratajczaka, to początek największej inwestycji rewitalizacyjnej w mieście. Co nas czeka dalej?

W zeszłym roku ulica Święty Marcin, od ulicy Gwarnej do ulicy Ratajczaka, zyskała nowy wymiar. Stworzono przestrzeń z myślą o pieszych, rowerzystach i użytkownikach komunikacji miejskiej. Znacząco uspokojono ruch samochodowy, a tramwaj przejeżdża dziś przez ulicę prawie bezszelestnie.

Posadzono kilkadziesiąt drzew i zieleń niską. Zastosowano innowacyjny w skali Polski sposób nasadzeń na ul. Święty Marcin, by wiosną rozkwitały tam drzewa.

- System antykompresyjny, który został tam wykonany jest pionierski, jeśli chodzi o Polskę i te drzewa mają ogromną objętość gruntu dostępną do wzrostu. Cała istota zasadza się na tym, że pod ziemią są zrobione specjalne donice, w których jest substrat, czyli podłoże dla wzrostu roślin, które wolne jest od wszystkich uciążliwości występujących w mieście - od nacisku, nie jest zagęszczone, wolne od sieci, instalacji - mówi nam jeden z architektów krajobrazu, znający projekt przebudowy ulicy.

Przebudowa ul. Święty Marcin to początek

Przebudowa ulicy Święty Marcin to jednak dopiero początek zmian. Metamorfozę przejdą kolejne obszary centrum. Jak będzie? Spokojniej, przyjaźniej i bardziej miejsko. Przestrzeń zostanie uporządkowana, a ruch samochodowy uspokojony. Pojawią się: nowa trasa tramwajowa, nowe drogi rowerowe i enklawy zieleni, a równe i szerokie chodniki zachęcać będą do spacerowania ulicami miasta i spędzania czasu w centrum.

- Jesteśmy przekonani, że w odnowionych przestrzeniach pojawią się nowe usługi, a śródmieście znów tętnić będzie życiem - zapewniają przedstawiciele Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.

Nim jednak doczekamy się tramwaju na ulicy Ratajczaka, najpierw kontynuowany będzie pierwszy etap realizacji Programu Centrum.

- Realizacja każdego etapu Programu Centrum to spore wyzwanie organizacyjne. To największa inwestycja rewitalizacyjna prowadzona obecnie w Poznaniu. Każdy jej element musi być dobrze przygotowany, żeby prace przebiegały sprawnie oraz by w jak najmniejszym stopniu i przez jak najkrótszy czas generowały utrudnienia dla mieszkańców i turystów - mówi Justyna Litka, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Jakie zmiany nas czekają?

Prace obejmą ulice 27 Grudnia, Al. Marcinkowskiego, Św. Marcin, Gwarną oraz skrzyżowanie ulic Fredry i Mielżyńskiego. Tam, wzorem Świętego Marcina także nastąpi uspokojenie ruchu samochodowego. Zmodernizowane zostaną istniejące torowiska tramwajowe. Powstanie także prawoskręt dla tramwajów w ul. Mielżyńskiego. Nie zapomniano także o rowerzystach, dla nich powstanie nowa infrastruktura, a dla pieszych poszerzony będzie chodnik.

Równocześnie miasto planuje także przebudowę skrzyżowania: al. Niepodległości, ul. Św. Marcin i ul. Towarowej.

Całkowicie przebudowany zostanie układ komunikacyjny w tym miejscu. Modernizacji ulegną torowiska, a także wprowadzony zostanie nowy przystanek tramwajowy przed Centrum Kultury Zamek w stronę ronda Kaponiera. Plac przed CK Zamek zresztą także zmieni swoje oblicze - zazieleni się. Będą nie tylko krzewy, ale także drzewa. Dzięki zmianom możliwy będzie też prawoskręt tramwajów z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin. Takie rozwiązanie pozwoli odciążyć węzeł Kaponiera, a w przyszłości może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory, aż do ul. Hetmańskiej. W ramach przebudowy tego odcinka powstanie też nowe przejście dla pieszych między placem Mickiewicza a Akademia Muzyczną.

Po obu stronach ul. Św. Marcin, na wysokości Centrum Kultury Zamek, a także przy Auli Uniwersyteckiej i Collegium Iuridicum, wyznaczono dwukierunkowe drogi rowerowe.

Prace projektowe tej części Poznania mają zakończyć się w III kwartale 2020 roku, następnie zostanie wyłoniony wykonawca. Ten etap ma zakończyć się w 2022 roku, a całość oszacowano na 179 mln złotych.

Tramwaj na Ratajczaka - perła centrum

Równocześnie toczyć się będą prace nad największą i przez mieszkańców śródmieścia najbardziej wyczekiwaną zmianą. Zwieńczeniem całego Programu Centrum ma być nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Ratajczaka i Niezłomnych. Dzięki temu centrum zostanie jeszcze lepiej skomunikowane z pozostałymi częściami Poznania. Nowe torowisko połączy Wildę i Dębiec ze śródmieściem i pozwoli poznaniakom szybciej dojechać do centrum.

Nowa trasa tramwajowa rozpoczynać się będzie od skrzyżowania ulic Królowej Jadwigi z Wierzbięcicami i Matyi i dochodzić do ul. 27 Grudnia.

Tej inwestycji towarzyszyć będzie całkowita przebudowa ul. Ratajczaka.

Koncepcja zakłada, że na ulicy Ratajczaka - od skrzyżowania z ul. Matyi do ul. 27 Grudnia - zostaną posadzone dodatkowe drzewa i pojawi się więcej zieleni. Ruch samochodowy zostanie uspokojony, a odcinek między ul. Św. Marcin a Ogrodową stanie się strefą zamieszkania. To oznacza, że piesi będą mieli pierwszeństwo, a samochody pojadą nią najwyżej 20 km/h. Chodniki mają zostać poszerzone tak, że znajdzie się też miejsce na ogródki gastronomiczne. Przestrzeń będzie przystosowana również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na ulicy pojawią się ławki i stojaki rowerowe. Ratajczaka wciąż jednak pozostanie jednokierunkowa.

Projektanci przewidzieli wiedeńskie przystanki przy Starym Browarze i Wyższej Szkole Bankowej oraz kompleksową przebudowę skrzyżowań Ratajczaka z al. Niepodległości i al. Niepodległości z Królowej Jadwigi oraz Matyi.

Powstaną też przejścia naziemne przez Wierzbięcice i Matyi. Równocześnie będzie można korzystać z istniejącego tunelu, ale nie będzie do niego zejść od strony przystanków.

Zakończenie prac projektowych zaplanowano na czerwiec, a budowa ma zakończyć się do 2022 roku.

MATERIAŁ PARTNERA - MIASTO POZNAŃ

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.