ZOBACZ, JAK ZMIENI SIĘ POZNAŃ. Poznańskie kładki i wiadukty - potrzebne ludziom, przyjazne środowisku
Most Lecha, którego całkowicie nową północną nitkę wybudowano w grudniu ubiegłego roku, był oczekiwany przez kierowców z utęsknieniem. Kładka Berdychowska też budzi emocje poznaniaków, choć jeszcze nie powstała, a od przejazdu podziemnego na Grunwaldzkiej zależy sprawność komunikacji nie tylko w skali miasta. Poznańskie obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, wiadukty drogowe i kładki zajmują ważne miejsce w planach inwestycyjnych stolicy Wielkopolski.
Mosty są ważnym elementem infrastruktury, zapewniającym rozwój wielu branż, m.in. transportu, handlu, czy budownictwa. Miasto na tym nie poprzestaje i w najbliższych latach przygotowuje budowę kilku dalszych.
Samochody nad torami...
Samochody będą przejeżdżać nowymi wiaduktami drogowymi w ciągu ulic Lutyckiej i Golęcińskiej nad linią kolejową między Poznaniem a Piłą, co oznacza, że zniknie obecna uciążliwość, jaką jest częste zamykanie szlabanów i korki wpółnocnej i zachodniej części miasta.
...i pod nimi!
Projektowany wiadukt kolejowy w bezpośrednim sąsiedztwie stacji Poznań Junikowo ma w podobny sposób pogodzić transport kołowy z kolejowym. Został ulokowany przyul. Grunwaldzkiej w rejonie wyjazdu z Poznania.
Przy stacji kolejowej na Junikowie będzie utworzony węzeł przesiadkowy, który połączy różne środki transportu. Pasażerowie będą mieli tu do dyspozycji autobusy odjeżdżające z pętli autobusowej w rejonie peronu PKP oraz pociągi - a więc będą przesiadać się dosłownie „drzwi w drzwi”. Do tego będą mogli dojeżdżać w to miejsce samochodami i rowerami, dla których przewidziano parkingi typu „parkuj i jedź”. Możliwości transportowe dopełnia sąsiedztwo pętli tramwajowej na Junikowie i projektowana kilometrowa droga z chodnikami i ścieżkami rowerowymi na ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Twardogórskiej do ul. Wołczyńskiej. W efekcie pasażerowie z tej części Poznania i z terenu gminy Komorniki nie tylko nie będą mieli ograniczanych możliwości przejazdu przez obecne zamknięcia torów na linii kolejowej E20, łączącej Warszawę z Berlinem, ale wygodnie dojadą samochodami i koleją dowęzła. Stąd będą mogli przesiąść się na rower lub autobus i dojechać do pracy, uczelni i szkół w Poznaniu.
Odrodzenie Kurlandzkiej
Inwestycja połączona będzie z budową rond dla kierowców, na skrzyżowaniach Kurlandzkiej z Wiatraczną i Bobrzańską. Nowy wiadukt będzie miał cztery przęsła, jezdnię sześciometrowej szerokości, chodnik o szerokości 1,5 metra i ścieżkę rowerową, szeroką na 2,5 metra.
Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mają czas na złożenie ofert do 28 maja.
Ożywi nadwarciańskie tereny
Kładka przerzucona nad Wartą i Cybiną, połączy ona w 2022 roku Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo, a jej budowa rozpocząć się ma w przyszłym roku i potrwa około 16 - 18 miesięcy.
- Ta przeprawa nie tylko ułatwi komunikację pieszych i rowerzystów z rejonu kampusu Politechniki Poznańskiej z południową częścią Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta w rejonie Chwaliszewa, ale też zwiększy znaczenie rekreacyjne terenów nadwarciańskich - mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Rataje podają rękę Wildzie
Kawałek dalej, między mostem Królowej Jadwigi, a mostem Przemysła I, miasto chce wybudować drugą ważną kładkę, zwaną dziś Piastowską.
Posłuży ona pieszym i rowerzystom i połączy os. Piastowskie na Ratajach z ulicą - nomen omen - Piastowską na Wildzie.
Lokalni amatorzy rekreacji i wypoczynku nad Wartą będą mogli podać rękę rowerzystom przemierzającym szlak RoweLove Rataje, którego dopełnieniem stanie się nowa kładka.