ZOBACZ, JAK ZMIENI SIĘ POZNAŃ. Rondo Rataje skutecznie usprawni ruch. Jego przebudowa już trwa!
Rondo Rataje jest jednym z najbardziej kluczowych węzłów komunikacyjnych Poznania. Nic więc dziwnego, że jego modernizacja budzi zainteresowanie poznaniaków. Projekt obejmuje przebudowę trasy tramwajowej i infrastruktury autobusowej, poprawę warunków jazdy dla kierowców, nie mówiąc już o spodziewanych korzyściach dla pieszych i dla rowerzystów.
O znaczeniu ronda przesądza fakt, że tu krzyżują się drogi wiodące do centrum, z tymi, które wyprowadzają ruch w kierunku Kórnika, Głuszyny, Krzesin oraz na autostradę. Każdego dnia przez rondo przejeżdża ponad 1100 tramwajów, 1000 autobusów i blisko 100 tys. samochodów! Rondo Rataje, jako newralgiczny element systemu komunikacyjnego miasta wymaga więc znaczącej modernizacji. Trzeba je przebudować tak, by zapewnić płynny i bezpieczny ruch o dużym natężeniu, zarówno dla komunikacji miejskiej, jak i pojazdów indywidualnych.
Ze względu na ważną rolę ronda w całym systemie miejskiej komunikacji, prace musiały być skoordynowane z innymi ważnymi inwestycjami - przebudową trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj i budową nowej części mostu Lecha.
- Przystępujemy do kolejnej istotnej inwestycji w Poznaniu związanej z transportem publicznym i infrastrukturą drogową. To bardzo ważne rondo w przestrzeni miasta, na której zyskają wszyscy użytkownicy ruchu - pasażerowie, kierowcy, piesi i rowerzyści - zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.
Początek - zgodnie z planem - nastąpił zatem na dworcu autobusowym Rataje, naktóry już od marca nie wjeżdżają z tego powodu autobusy.
- Dworzec Rataje nie tylko otrzyma nową nawierzchnię placu manewrowego i postojowego, ale również będą wyremontowane perony pasażerskie, które mają być dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Według harmonogramu remont nawierzchni dworca potrwa do końca czerwca i wówczas rozpoczną się pozostałe roboty drogowe, przewidziane w ramach przebudowy ronda Rataje - informuje Grzegorz Bubula, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Prace na rondzie ruszą na początku wakacji.
Najpierw obejmą one ul. Jana Pawła II, gdzie na okres dwóch - trzech tygodni nastąpi wyłączenie ruchu tramwajowego w ul. Jana Pawła II z pozostawieniem dwóch pasów ruchu. Następnie nastąpi zwężenie ulicy (jezdnia od strony centrum) do jednego pasa ruchu. W 2021 r. prace przy torowisku skupią się na ul. Zamenhoffa i B. Krzywoustego. Wtedy także zmieni się organizacja ruchu tak, by możliwy był częściowy przejazd. W ramach prac przewiduje się również rozbudowę ronda Rataje. Powstaną dodatkowe pasy dla pojazdów skręcających.
Przebudowane i rozbudowane będą skrzyżowania z ulicami przyległymi: L. Zamenhoffa - marsz. J. Piłsudskiego, L. Zamenhoffa - Wioślarska, Jana Pawła II - Kórnicka, Jana Pawła II - św. Rocha, B. Krzywoustego - Serafitek, B. Krzywoustego - Juracka.
Tramwaje pojadą po cichym torowisku
Wzdłuż ulic Bolesława Krzywoustego (od ul. Serafitek do ronda Rataje), na ulicy Jana Pawła II (od ul. Kórnickiej do ronda) oraz na ulicy Ludwika Zamenhofa (na odcinku od ul. Piłsudskiego do ronda), powstanie wydzielone, ciche torowisko tramwajowo-autobusowe.
Jednocześnie zmieniona zostanie konstrukcja jezdni, na której także powstaną dodatkowe pasy ruchu. Inaczej rozwiązane będą też przystanki komunikacyjne. Mają być wydłużone, by mogły się na nich zatrzymywać zarówno tramwaje, jak i autobusy. Przesiadanie się między nimi sprawi, że piesi, korzystający z komunikacji publicznej, będą mieli ułatwione zadanie, a co ważniejsze - będą bezpieczni i niezależni od ruchu samochodowego. Przewidziano nie tylko przebudowę istniejących przystanków w rejonie dworca autobusowego, ale też budowę nowych.
Przebudowa kompleksowa
Przy okazji takich prac zostanie przebudowane i jednocześnie rozbudowane oświetlenie drogowe, a także monitoring techniczny, sygnalizacja świetlna i kanalizacja teletechniczna, zapewniająca funkcjonowanie tych systemów. Drogowcy przeprowadzą również przebudowę sieci trakcyjnej, budowę odwodnienia torowiska, jak i budowę oraz przebudowę odwodnienia drogi.
Miasto pomyślało także o innych użytkownikach ronda - pieszych i rowerzystach. Z myślą o nich powstaną nowe chodniki i drogi rowerowe. Nie zapomniano również o nowych nasadzeniach zieleni. Projekt przewiduje także budowę parkingu Bike&Ride, i zainstalowanie inteligentnego systemu transportowego. Trzeba podkreślić, że przebudowa ronda Rataje ma być prowadzona tak, by w jak najmniejszym stopniu utrudniać ruch drogowy, a szczególnie pracę komunikacji miejskiej.
Całość realizowana jest ze środków miasta i dofinansowania z funduszy unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 - ma kosztować ponad 151,8 mln zł. Dofinansowanie obejmuje sumę 106,6 mln zł i w jego ramach zakupione zostały już elektryczne autobusy dla MPK.