ZOBACZ, JAK ZMIENI SIĘ POZNAŃ. Tramwaj na Naramowice - najważniejsza obecnie inwestycja komunikacyjna!
Tak jak przed laty budowano trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, który dziś jest jednym z filarów układu komunikacyjnego Poznania, tak za kilka lat będzie się mówić o Tramwaju na Naramowice. Jego budowa już trwa, poprzez prace etapowe w wybranych miejscach, które w decydującym momencie będą połączone torowiskiem i jego infrastrukturą. Tak powstała pętla Wilczak, tak przygotowywany jest grunt na trasie w Parku Kosynierów i właśnie tak również będzie budowany wiadukt drogowo - tramwajowy nad skrzyżowaniem ul. Naramowickiej i Lechickiej.
Miasto Poznań realizuje obecnie pierwszy etap budowy trasy tramwajowej na Naramowice- od pętli Wilczak do przystanku Błażeja. Dokładnie mówiąc, jest to odcinek między zbiegiem ulic Słowiańskiej, Szelągowskiej i Naramowickiej, a rejonem między ul. Bolka a Błażeja. Taka lokalizacja wskazuje, że przyszła linia tramwajowa zapewni połączenie dobrze skomunikowanego z innymi rejonami miasta Wilczaka z terenem Naramowic, gdzie intensywnie rozwija się budownictwo wielorodzinne i powstają nowe osiedla.
W chwili obecnej trudno sobie wyobrazić sprawne połączenie tego już mocno zamieszkałego rejonu z centrum miasta, realizowane tylko przez jedną ulicę Naramowicką, której daleko do miana arterii komunikacyjnej.
Dlatego Poznań podjął się inwestycji, jednej z najważniejszych w obecnych czasach: stworzenia kompleksowego układu drogowo-tramwajowego zapewniającego płynny ruch, a tym samym sprzyjającego dalszemu rozwojowi miasta w rejonie Naramowic.
Warto przypomnieć o innych ważnych korzyściach nowego połączenia: zmniejszenie emisji zanieczyszczeń przedostających się do powietrza oraz poziomu hałasu, a także poprawa bezpieczeństwa drogowego. Uda się to osiągnąć dzięki zmodernizowaniu infrastuktury drogowo-rowerowej, wydzieleniu niezależnej trasy tramwajowej i upłynnieniu ruchu samochodowego. Po zmianach wielu poznaniaków zamiast auta wybierze tramwaj.
Przebieg trasy na Naramowice
Przebieg trasy tramwajowej, określony w założeniach etapu I, jest następujący: od pętli Wilczak, wzdłuż ul. Naramowickiej po jej zachodniej stronie, do Lechickiej, dalej przez nowoczesny wiadukt tramwajowy nad skrzyżowaniem, Lechicką, Nową Naramowicką - po jej zachodniej stronie, aż do ul. Błażeja. Inwestycja obejmuje zatem nie tylko budowę torowiska, ale także przebudowę ul. Naramowickiej od Serbskiej do Lechickiej, skrzyżowania Naramowickiej i Lechickiej, budowę Nowej Naramowickiej i łącznika, będącego fragmentem ulicy Nowej Stoińskiego. Jednocześnie trzeba przebudować całą podziemną infrastrukturę, która kolidowałaby z inwestycją, a biorąc pod uwagę potrzeby - rowerzystów zmodernizować obecną infrastrukturę rowerową.
Po pierwszym etapie, który zakończy się w 2022 roku, miasto planuje kolejne. Drugi etap inwestycji zakłada wydłużenie trasy tramwajowej w stronę centrum, czyli od pętli Wilczak do skrzyżowania ul. Garbary i ul. Estkowskiego. Tym samym przebieg trasy zaplanowano w ciągu ul. Szelągowskiej oraz ul. Garbary. Obecnie trwają prace przedprojektowe oraz przeprowadzono konsultacje społeczne.
Miasto uwzględnia także perspektywę wydłużenia trasy na północ, w kierunku Umultowa - ale te spodziewane prace nie mają jeszcze skrystalizowanych ram i zależą od możliwości finansowych Poznania.
Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych. Łącznie, na całą inwestycję, pozyskano dofinansowanie w wysokości 155, 2 mln zł.
Tramwaj na wiadukcie, autobusy na buspasach
Obecnie realizacja inwestycji Tramwaj na Naramowice będzie koncentrowała się na przebudowie skrzyżowania ul. Naramowickiej i Lechickiej, gdzie powstanie dwa wiadukty - tramwajowy i drogowy - o długości około 59 metrów. Tutaj powstają tymczasowe przejazdy - łączniki dla autobusów oraz buspasy. Tych ostatnich opracowano całą siatkę, by usprawnić komunikację miejską w czasie zamknięcia fragmentów ul. Naramowickiej!
- Komunikacja publiczna będzie najlepszym rozwiązaniem dla poznaniaków, chcących przemieszczać się w rejonie prowadzonych niebawem dużych prac drogowych - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Jednocześnie informuje, że po bus-pasach będą mogli również jeździć rowerzyści.
- W czasie prac budowlanych, oczywiście gdy sytuacja związana z epidemią się unormuje, zachęcamy do przesiadki i poruszania się publicznym transportem zbiorowym, który zostanie znacząco uprzywilejowany - mówi Justyna Litka, prezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. - Liczymy, że rozbudowana siatka buspasów stanowić będzie solidny kręgosłup komunikacyjny na czas inwestycji, dla którego warto będzie ograniczyć podróże samochodem.
W momencie rozpoczęcia prac, ruch na ul. Naramowickiej zostanie wstrzymany od ul. Słowiańskiej do zjazdu przy ul. Naramowickiej 31 oraz od ul. Serbskiej do ul. Lechickiej. Możliwy będzie dojazd do posesji, a także poruszanie się pieszych i rowerzystów.
- Przejezdne w obu kierunkach pozostaną ulice przecinające: Serbska oraz Włodarska / Ziarnista, a na skrzyżowaniu ul. Lechickiej i Naramowickiej zmieni się organizacja ruchu - informuje PIM. - Pierwsze buspasy powstały na ul. Szelągowskiej, na odcinku od przystanku „Winogrady n/ż” do skrzyżowania Wilczak/Słowiańska (wlot południowy) oraz w kierunku centrum od ul. Winogrady do Na Stoku. Na ul. Murawa w kierunku ul. Słowiańskiej buspas wyznaczony zostanie między rondem Solidarności i ul. Słowiańską, natomiast w przeciwnym kierunku - między rondem Solidarności i ul. Lechicką.
Autobusy zostaną także uprzywilejowane na skrzyżowaniu Murawa/Słowiańska (wlot północny) oraz na skręcie w lewo w ul. Słowiańską. Z kolei na ul. Słowiańskiej buspas pojawi się na odcinku od ul. Zagrodniczej do ul. Naramowickiej / Szelągowskiej, a w drugą stronę - od ul. Zagrodniczej do ul. Murawa. Na ul. Serbskiej pas dla autobusów planowany jest między rondem Solidarności i ul. Lechicką w kierunku mostu Lecha.
Sieć buspasów uzupełni także ul. ks. Mieszka I. Pas dla autobusów wytyczony zostanie na odcinku między ul. Słowiańską i ul. Pułaskiego (w stronę centrum).
Kierowcy autobusów jadących w stronę trasy PST skorzystają z buspasów na ul. Stoińskiego i ul. Wiechowicza, między ul. Ks. Mieszka I/Szeligowskiego i ul. Łużycką - w obie strony. Ich pasażerowie z przystanku „Kurpińskiego” przejdą na Poznański Szybki Tramwaj i dalej do centrum.
Na samym węźle Lechicka i Naramowicka również wprowadzone będą udogodnienia dla autobusów: inaczej niż samochody, autobusy będą mogły skręcić z ul. Lechickiej od strony mostu Lecha w lewo wul. Murawa oraz w lewo w ul. Naramowicką z wykorzystaniem łącznika przy stacji paliw Lotos.
Samo skrzyżowanie nie będzie zamknięte całkowicie, choć na pewno docelowo trzeba będzie zamknąć jego centralną część, dla przeprowadzenia prac konstrukcyjnych pod obiekty inżynieryjne. Oprócz łącznika przy stacji benzynowej Lotos, powstanie drugi, który połączy wloty skrzyżowania od strony os. Kosmonautów i od Wilczego Młyna.