ZTM, MPK: Czeka nas remont. Pięć linii tramwajowych zmieni trasę
24 mln zł miasto wyda w tym roku na remonty torowo-sieciowe. Pierwsze roboty ruszą już w marcu na ul. Mielżyńskiego i placu Wielkopolskim. Tramwaje linii nr 3, 4, 8, 17 i 20 będą kursować zmienionymi trasami. Zostanie uruchomiona linia wahadłowa nr 28, która będzie jeździć między Zawadami a pl. Wielkopolskim.
ZTM i MPK zapowiadają, że w tym roku czeka nas mnóstwo remontów. – Naszym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom i wysoka jakość komunikacji miejskiej – zapewnia Piotr Snuszka, dyrektor ZTM.
Już w marcu rozpoczną się prace torowe na ul. Mielżyńskiego i przy pl. Wielkopolskim. – Torowisko na Mielżyńskiego jest w złym stanie technicznym. Zdarzały się tutaj wykolejenia tramwajów – mówi Marek Grzybowski, dyrektor ds. technicznych MPK. – Koniecznie trzeba wymienić zwrotnice i napędy oraz szyny łukowe na pl. Wielkopolskim, gdzie zastosujemy nowy rodzaj szyn, które będą trwalsze i dłużej wytrzymają.
Od 12 do 26 marca zmienionymi trasami będą kursować tramwaje linii 3, 4, 8, 17, 20. Czekają nas następujące zmiany. Linia nr 3: Wilczak – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górczyn. Linia nr 4: Połabska – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Starołęka. Linia nr 8: Miłostowo – Jana Pawła – Kórnicka – Podgórna – pl. Wolności – Fredry – Górczyn. – Największa zmiana dotyczy trasy tramwaju linii nr 17 – zaznacza Tomasz Łapszewicz z ZTM. – Pojedzie on z Zawad na Starołękę przez Chartowo i Żegrze. Na Ogrody będzie można dojechać linią 20 (os. Sobieskiego – trasa PST – Dąbrowskiego – Ogrody).
Od 13 do 26 marca zostanie uruchomiona dodatkowa linia nr 28 (Zawady – Podwale – Wyszyńskiego – Małe Garbary – pl. Wielkopolski), która ułatwi dojazd ze Śródki do centrum.
12 marca MPK zamontuje na pl. Wielkopolskim tzw. nakładkę, która umożliwi uruchomienie tramwaju wahadłowego nr 28. Z tego powodu w tym dniu na trasie rondo Śródka – pl. Wielkopolski będzie kursować co 10 minut autobus „za tramwaj” T28. Przystanek początkowy zostanie zlokalizowany na pl. Wielkopolskim od strony bramy do ul. Masztalarskiej.
27 marca rozpocznie się wymiana zwrotnic od strony Fredry, która potrwa do 9 kwietnia. – Założymy nowoczesne sterowanie automatyczne – zapowiada dyrektor Grzybowski. – Prace te są skoordynowane z robotami Aquanetu.
To jednak nie koniec remontów. – W tym roku na odnowę torowisk i infrastruktury energetycznej chcemy przeznaczyć 24 mln zł – mówi dyrektor Snuszka, przypominając, że w ubiegłym roku zainwestowano 22 mln zł, w 2015 r. – 13 mln zł. I dodaje: – W 2014 r., gdy zaczynaliśmy planowanie remontów wydaliśmy niecałe 3 mln zł.
Henryk Spychalski, zastępca dyrektora ZTM podkreśla, że dzięki współpracy z radnymi pieniądze na remonty są zabezpieczone w wieloletniej prognozie finansowej aż do 2022 r. – To pozwala nam wcześniej przygotować dokumentację, przetargi, zorganizować roboty – mówi H. Spychalski. – Dzięki temu możemy tak zaplanować kolejność realizacji zadań, aby były one, jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców.
W tym roku przewidziano m.in. remonty fragmentów torowisk na ul. Królowej Jadwigi, 28 Czerwca 1956 r., Dąbrowskiego, węzła Bałtyk czy wymianę rozjazdu na rondzie Rataje.
– Wszystkie objazdy w trakcie modernizacji Kaponiery prowadziły przez Bałtyk. Stąd nadmierne zużycie szyn łukowych – wyjaśnia P. Snuszka. – Natomiast w przypadku ronda Rataje, gdybyśmy nie przeprowadzili tych prac, to musielibyśmy wyłączyć je z obsługi tramwajowej.