ZUS radzi seniorom: Nie przychodźcie do nas
Opolanie narzekają na brak możliwości dodzwonienia się do własnego oddziału.
- Chciałam załatwić sprawę w ZUS-ie, ale nigdzie nie mogę znaleźć numeru telefonu do Opola. Żeby dodzwonić się na infolinię, trzeba mieć dużo cierpliwości i szczęścia. Jedyne, co pozostaje, to pójść tam osobiście i czekać w kolejce - opowiada nam pani Anna z Opola, która za naszym pośrednictwem próbowała zdobyć ten numer.
Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy ZUS przyznaje, że jedyny możliwy kontakt telefoniczny z zakładem odbywa się przez infolinię pod numerem 22 560 16 00. To decyzja warszawskiej centrali. - Konsultanci zapoznają się z konkretną sprawą i kierują ją do odpowiedniego oddziału - wyjaśnia opolski rzecznik.
Przekonuje, że konieczność odbierania wielu telefonów w ciągu dnia przez pracowników oddziałów sprawiała, że nie mogli oni skoncentrować się na wydawaniu decyzji i rozpatrywaniu spraw.
- Bywa, że problem, z którym ktoś do nas się zgłasza, nie dotyczy ZUS, ale np. KRUS czy jeszcze innej instytucji, ale wyjaśnienie tego komuś przez telefon trwa i trwa - przekonuje rzecznik i zachęca nawet nie do składania osobistych wizyt, ale kontaktowania się przez internet.
Problem w tym, że często klientami ZUS są osoby starsze, które nie potrafią obsługiwać komputera albo nie są przekonane do nowoczesnych technologii. Najwygodniejsza jest dla nich rozmowa telefoniczna, a nawet osobista wizyta, kiedy dostają potwierdzenie załatwienia sprawy.
Przedstawiciele opolskiego oddziału ZUS sami przyznają, że tradycyjne formy kontaktu nadal cieszą się największym uznaniem mieszkańców regionu. Tylko w trzecim kwartale br. placówki ZUS w regionie odwiedziło 103 tys. klientów i ta liczba jest podobna w ostatnich latach (w tym samym okresie 2012 r. było ich niemal 128 tys., w 2013 - 112 tys., w 2014 - ponad 125 tys., w 2015 - 115 tys.).
Opolanie wierzą też w siłę papierowej korespondencji - od lipca do września do opolskiego ZUS wpłynęło ponad 83 tys. sztuk dokumentów, średnio ok. 28 tys. miesięcznie.
- Te statystki zdumiewają, zwłaszcza, że niemal wszyscy mamy do czynienia ze stacjonarnymi czy przenośnymi urządzeniami elektronicznymi oraz dostępem do internetu. To daje możliwość bezpłatnego korzystania z Platformy Usług Elektronicznych ZUS - mówi rzecznik.
Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy opolskiego oddziału ZUS zachęca Opolan do korzystania z Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS), która umożliwia załatwienie spraw i uzyskanie informacji na swój temat za pośrednictwem internetu. - To wygodny, sprawny i bezpieczny sposób - przekonuje rzecznik.
I dodaje, że założenie indywidualnego konta na platformie trwa kilka minut. Można to zrobić osobiście w placówce zakładu albo przez intenet. W drugim przypadku zwykły Kowalski musi mieć wcześniej założony bezpłatny profil na ePUAP (Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej). Potrzebny jest on także do wysyłania dokumentów do ZUS. Dotychczas taki profil założyło ponad 1,6 miliona Polaków, dzięki czemu mogą korzustać z usług e-urzędu.
- Jako pracownicy podlegający obowiązkowym ubezpieczeniom na profilu PUE ZUS osoby pracujące mogą zweryfikować, czy pracodawca odprowadza za nas składki. Przekonają się też, czy ich bliscy zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego - wyjaśnia Mateusz Szczurek.
PUE ZUS pozwala także na wgląd do zwolnień lekarskich i tego, co dzieje się na koncie emerytalnym. Mając profile na PUE ZUS i ePUAP opolanie mogą także wysyłać przez internet wnioski i dokumenty do ZUS-u.
Statystyki pokazują, że najczęściej przez internet kontaktują się z ZUS-em przedsiębiorcy. W trzecim kwartale br., w Opolu ponad 92 proc. płatników zatrudniających do 5 ubezpieczonych złożyło deklaracje zgłoszeniowe i rozliczeniowe właśnie przez internet.
- Dzięki PUE ZUS przedsiębiorcy mogą też uzyskać tak często wymagane zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek - dodaje rzecznik.