Życzenia na święta ślemy SMS-em i internetem
Zmieniają się nasze obyczaje związane z przygotowaniem i obchodzeniem Bożego Narodzenia. Coraz częściej przepisów na potrawy, inspiracji na ozdoby świąteczne i dekoracje domu oraz pomysłów na prezenty szukamy w internecie. Z sieci ściągamy też życzenia i kolędy oraz muzykę.
Zdjęcia z wigilijnej kolacji pojawiają się na Facebooku. Za pośrednictwem portali społecznościowych, jak również SMS-ów i MMS-ów, najczęściej składamy sobie życzenia.
- W „zwykły” dzień roboczy nasi klienci wysyłają średnio około 40 milionów SMS-ów. W Wigilię ubiegłego roku było ich ponad dwa razy więcej - 85 milionów. Dla porównania, 24 grudnia 2013 roku było tych milionów 115, a w Wigilię 2014 roku - 109. Idziemy z duchem czasu i SMS-y zastępują teraz MMS-y z atrybutami świątecznymi, np. choinkami - mówi Maria Piechocka z biura prasowego Orange w Warszawie.
Mimo wszystko tradycyjne kartki pocztowe nie dają się wyprzeć. - Co roku miliony ludzi, firm i instytucji pisze życzenia i wysyła je na kartkach - podsumowuje Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej.
Szykując się do świąt, też idziemy z duchem czasu
Przepisy i pomysły na prezenty z internetu, życzenia składane głównie SMS-em, a zdjęcia z Wigilii na Facebooku. Tak wyglądają święta Polaków w XXI wieku.
Nie pamiętam, kiedy po raz ostatni wysłałam kartkę z życzeniami na święta Bożego Narodzenia
- mówi 32-letnia Joanna z Bydgoszczy. Po chwili namysłu dodaje: - Chyba to było w grudniu 2010 roku. Zawsze wysyłam kartkę do mojej ponadosiemdziesięcioletniej babci. Babcia zmarła w maju 2011 roku. Od tego czasu składam życzenia telefonicznie, SMS-ami albo na „fejsie”. Natomiast moi rodzice wciąż są tradycjonalistami. Oni co roku wysyłają ponad 20 kartek do rodziny, a także do kolegów i koleżanek ze studiów czy szkoły średniej - opowiada bydgoszczanka.
Wciąż piszemy kartki
Nie tylko rodzice pani Joanny nie wyobrażają sobie świąt bez wysłania kartki z życzeniami. Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej, przyznaje, że kartki świąteczne to ważny element w polskiej tradycji bożonarodzeniowej. Co roku miliony ludzi, firm i instytucji piszą życzenia i wysyłają na kartkach. - W ubiegłym roku przed Bożym Narodzeniem sprzedaliśmy kilka milionów kartek. W tym roku do naszej oferty trafiły kartki tradycyjne o tematyce świeckiej i religijnej. Zainteresowanie klientów poszczególnymi ich rodzajami różni się w zależności od regionów kraju. W województwie kujawsko-pomorskim i pomorskim największym zainteresowaniem cieszą się np. kartki o tematyce świeckiej, a w województwach lubelskim, podlaskim i podkarpackim - o tematyce sakralnej - mówi Zbigniew Baranowski.
Niemniej dodaje, że coraz większym zainteresowaniem klientów cieszą się e-usługi.
Od początku roku z platformy Envelo wysłano ok. 1,5 mln neolistów, zakupiono mniej więcej tyle samo neoznaczków, blisko 100 tysięcy osób wysłało neokartkę. Przybyło ponad 100 proc. klientów usług Envelo w porównaniu z rokiem ubiegłym. - Za pośrednictwem Envelo każdy może kupić elektroniczne znaczki, wysyłać listy albo kartki z życzeniami nie wychodząc z domu - słyszymy.
Z kolei o tym, że bardzo chętnie składamy życzenia świąteczne wysyłając SMS-y wspomina Maria Piechocka z biura prasowego Orange Polska. - W „zwykły” dzień roboczy nasi klienci wysyłają średnio ok. 40 mln SMS-ów. W ubiegłoroczną Wigilię było ich ponad dwa razy więcej - 85 mln. Coraz większą popularnością cieszą się MMS-y z atrybutami świątecznymi, np. choinkami. Zastępowane są dostępnymi w smartfonach komunikatorami - mówi Maria Piechocka.
Chcą się widzieć i słyszeć
Istotną zmianą w zwyczajach Polaków jest również forma kontaktowania się podczas świąt z rodziną mieszkającą poza granicami kraju. Ponad 37 proc. respondentów używa do tego mediów społecznościowych, 25 proc. Skype’a, a 18 proc. darmowych aplikacji na telefonie, czyli większość preferuje korzystanie z rozwiązań umożliwiających kontakt internetowy oraz rozmowy wideo. Tylko 7 proc. potwierdza, że prowadzi z rodziną w okresie świątecznym tradycyjne rozmowy przez telefon.
Internet jest też bardzo cenną bazą wiedzy. Aktywnie korzystamy z urządzeń mobilnych, szukając przepisów kulinarnych, inspiracji na ozdoby świąteczne i dekoracje domu. Z sieci ściągamy też życzenia świąteczne i kolędy oraz muzykę i przydatne aplikacje.