Co wolno w tramwaju "kanarowi", a czego robić nie może?

Czytaj dalej
Fot. Dariusz Bloch
Sławomir Bobbe

Co wolno w tramwaju "kanarowi", a czego robić nie może?

Sławomir Bobbe

Nie ma miesiąca, by nasi Czytelnicy nie skarżyli się na interwencje kontrolerów biletów w komunikacji miejskiej. Czy jednak zawsze ich skargi są uzasadnione? Warto wiedzieć, co „kanar” może zrobić w autobusie czy tramwaju, a czego robić mu nie wolno.

- Parę dni temu mój syn wracał wieczorem z treningu autobusem numer 57 – relacjonuje pani Irena, matka licealisty z „dziewiątki”. Chciał kupić bilet po wejściu do autobusu i go skasować, ale kontroler stwierdził, że zamiar zakupu podjął dopiero wtedy, gdy zauważył, że jest kontrola. W dodatku kontroler nie pokazał mu żadnego identyfikatora, który potwierdzałby, że w ogóle mają prawo do kontroli. Nie pozwolono synowi wysiąść na przystanku, na który jechał tylko wyrzucono go z autobusu na najbliższym. Brak biletów to szerszy problem, pozamykano wiele kiosków, w autobusie biletów nie można często kupić. Potem dzieją się takie sytuacje, jak z moim synem.

Ostatnio najwięcej kontrowersji budzi płatność za przejazd kartą zbliżeniową. Bydgoszczanie nowinkę techniczną przyjęli z zadowoleniem – kartę do bankomatu ma niemal każdy, a zapłacenie nią za przejazd wymaga dwóch „kliknięć” na elektronicznym wyświetlaczu. Problem w tym, że sporadycznie terminal nie działa. Co wtedy? Pasażerowie uważają, że skoro wina nie leży po ich stronie mogą kontynuować podróż. Jeśli spotkają się z kontrolą mogą mieć pewność, że kontroler inaczej zinterpretuje taki przejazd – jako jazdę na gapę. Wszystko przez to, że ZDMiKP co prawda zapewnia możliwość opłacenia przejazdu kartą (warto pamiętać – w tramwajach terminal znajduje się tylko w pierwszym wozie, w autobusach - przy drugim wejściu od strony kierowcy) ale jako opcję dodatkową. Oznacza to, że na wszelki wypadek pasażer i tak powinien mieć papierowy bilet, który skasuje, gdy terminal nie działa.

Z dalszej części artykułu dowiesz się: 

  • w jaki sposób "kanar" powinien zachować się podczas kontroli
  • jak wygląda procedura, gdy kontrolerzy złapią pasażera jadącego "na gapę"
Pozostało jeszcze 44% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Sławomir Bobbe

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.