Radni Nowej Soli zapisali w budżecie miasta 150 tys. złotych na analizę, czy możliwa jest w mieście budowa tunelu pod torami, a jeśli tak, to w jakiś sposób ją przeprowadzić.
- Decyzja dotycząca budowy tunelu w mieście jest potwornie trudna – przyznał prezydent Wadim Tyszkiewicz podczas spotkania z mieszkańcami. – Wiąże się z przebudowaniem całej struktury miasta i ogromnymi utrudnieniami w komunikacji przez dwa lata. Żeby ten temat szczegółowo omówić i przedyskutować przydałoby się osobne spotkanie.
Prezydent zapowiedział szerokie konsultacje lub nawet referendum w tej sprawie, bo jak podkreślił, wprawdzie tunel to marzenie, ale sam nie podejmie takiej trudnej decyzji. - Najpierw zrobimy analizę, która będzie kosztowała dużo pieniędzy, ale zaryzykujemy. Będziemy wiedzieli, czy nie wpakujemy się na minę z tą inwestycją – zapowiedział W. Tyszkiewicz.
W czwartek, podczas sesji radni zdecydowali o przeznaczeniu na sfinansowanie takiej wielokryterialnej analizy 150 tysięcy złotych.
– Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy fachowcy opracują kilka wariantów modelu ruchu (między innymi przy założeniach: brak tunelu, jeden tunel w ulicy Wojska Polskiego, dwa tunele w ulicach Wojska Polskiego i 1 Maja), które pozwolą odpowiedzieć na liczne pytania związane z tą inwestycją. Moim zdaniem kluczowym jest to, co się będzie działo z poruszaniem się po naszym mieście w przypadku nie wybudowania tunelu przy dwukrotnym wydłużeniu czasu zamknięcia przejazdów kolejowych – podkreśla zastępca prezydenta Jacek Milewski.
- Uważam, że trzeba wybudować drogę wzdłuż torów, ul. 1 Maja, Towarową, do Wojska Polskiego, dalej Towarową aż do Topolowej i żeby można było wyjść na Głogowską. Pytanie czy nas będzie na to stać – zastanawia się prezydent Tyszkiewicz.
Rozważana jest też budowa ronda. - Rada zapoznała się z symulacją finansową na cztery mln zł, z możliwością 50-procentowanego dofinansowania. Finansowy udział powiatu wynosiłby wtedy do dwóch mln złotych w zakresie przebudowy skrzyżowania Wojska Polskiego, Przyszłości, Sienkiewicza, Matejki. Temat jest otwarty - podkreśla starosta Waldemar Wrześniak.
Z dotychczasowych rozmów władz miasta z PKP PLK w Warszawie wynika, że spółka kolejowa mogłaby sfinansować budowę tunelu w ciągu ul. Wojska Polskiego i przejścia podziemnego w ciągu ul. 1 Maja, pod warunkiem zamknięcia dla samochodów przejazdów przez tory na ulicach 1 Maja i Topolowej.
Co już się wydarzyło na rzecz tunelu?
29 czerwca
Radni Nowej Soli jednogłośnie zapisali w miejskim budżecie 150 tys. zł na analizę ruchu w związku z budową tunelu w ulicy Wojska Polskiego.
9 czerwca
Wiceprezydent Jacek Milewski podczas sesji powiatu nowosolskiego przedstawił projekt radnym i zarządowi oraz zaproponował rozważenie sfinansowania budowy ronda na skrzyżowaniu: Wojska Polskiego, Przyszłości, Sienkiewicza i Matejki.
7 czerwca
Robocze spotkanie w PKP PLK w Warszawie z udziałem przedstawicieli miasta i wicewojewody Roberta Palucha. Warunek PKP PLK: zamknięcie przejazdu dla samochodów na ul. 1 Maja i budowie w tym miejscu podziemnego przejścia dla pieszych przy dofinansowaniu kosztów budowy tunelu i przejścia .
2 czerwca
Zainteresowanie tematem inwestycji posła Artura Zasady w Zielonej Górze.