Szymon Spandowski

Koronawirus. Na co powinni zwracać uwagę pracodawcy i pracownicy call center i open space-ów?

Koronawirus. Na co powinni zwracać uwagę pracodawcy i pracownicy call center i open space-ów? Fot. Flickr
Szymon Spandowski

W Toruniu mamy już co najmniej jeden przypadek zarażenia koronawirusem wśród pracowników call center. Pracodawcy w przyspieszonym tempie starają się dostosować do kryzysowej sytuacji. Wytyczne w tej sprawie pojawiły się również na stronie rządu.

W Toruniu działa kilka centrów, w których na małej przestrzeni, przed komputerami, bądź ze słuchawkami przy uchu, pracuje kilkaset osób. Ludzie ci się bardzo niepokoją, co jest zrozumiałe, praca w takich warunkach podczas zarazy jest przecież szczególnie ryzykowna. Jak się zresztą dowiedzieliśmy, w mieście mamy już co najmniej jeden przypadek zakażenia wśród pracowników call center. Osoba ta miała być zatrzymana przed wejściem do budynku, podczas kontroli temperatury.

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o pracownikach centrum konsultacyjnego Polsatu. Rzecznik spółki wyjaśnił, że firma natychmiast podjęła odpowiednie kroki, aby pracowników zabezpieczyć.

Kilka niepokojących sygnałów otrzymaliśmy także od pracowników firmy Exela Technologies. W momencie, gdy na zewnątrz nie można było gromadzić się w grupy większe niż pięć osób, tam na stosunkowo niedużej przestrzeni miała pracować ich ponad setka. Z Exela Technologies bardzo trudno jest się skontaktować, danych kontaktowych jej polskich oddziałów w sieci właściwie nie ma.

Po długich poszukiwaniach udało nam się znaleźć namiary na osobę odpowiedzialną za kontakty z mediami, jednak jak się okazało, adres e-mailowy był nieaktualny. Kontaktu ze spółką poszukiwał również toruński sanepid. Jego pracownicy mieli więcej szczęścia, dostali odpowiedź.

- Mamy potwierdzenie, że firma zakupiła środki ochrony - mówi Adrian Mól, rzecznik wojewody kujawsko-pomorskiego. - W biurach ma w tej chwili przebywać jedna trzecia pracowników.

Reszta miała przejść na pracę zdalną, w ich ślady mają pójść kolejne osoby.

Na stronie rządowej: www.gov.pl pojawiły się wytyczne, które mogą się przydać zarówno pracownikom jak i pracodawcom. Oto niektóre z nich.

Kiedy pracodawca może zlecić pracę zdalną?

"Przepisy zakładają, że w celu przeciwdziałania koronawirusowi pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków, w określonym czasie poza miejscem jej stałego wykonywania - czytamy. - W rozumieniu ustawy za „przeciwdziałanie COVID-19” rozumie się wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby. Zatem przesłanki polecenia pracownikowi pracy zdalnej są szerokie i w praktyce każdy pracodawca, choćby ze względu na profilaktykę, może polecić pracownikom pracę zdalną.

Tu warto pamiętać, że pracownik może wnioskować o pracę zdalną, jednak decyzja należy tylko i wyłącznie do pracodawcy.

Czy w związku z pracą zdalną może zmienić się wynagrodzenie?

Nie. Praca zdalna to po prostu zmiana miejsca wykonywania pracy, ale wciąż pracujemy, dlatego należy się dotychczasowe wynagrodzenie.

Jak dokumentuje się pracę zdalną?

"Jest to kwestia uzgodnień między pracodawcą a pracownikiem - czytamy. - Polecenie pracy zdalnej nie musi być wydane na piśmie, ale jak każde inne polecenie służbowe może być wydane ustanie bądź mailem albo esemesem. Pracodawca może potwierdzić to polecenie na piśmie".

W jaki sposób zdezynfekować pomieszczenie, w którym przebywała osoba zakażona?

"Osoba odpowiedzialna za dezynfekcję pomieszczenia oraz sposób jej dokumentacji powinna być określona przez pracodawcę. W sprawie dezynfekcji pomieszczenia możemy posiłkować się wytycznymi GIS dla POZ (dotyczące dezynfekcji pomieszczenia, w której przebywała osoba chora lub podejrzana o zachorowanie na koronawirusa), tj. wyłączyć z funkcjonowania pomieszczenie, w którym przebywała osoba zakażona, umyć i zdezynfekować powierzchnie, meble, sprzęt – po dezynfekcji może być ponownie używane, wywietrzyć pomieszczenie, w którym przebywała osoba zakażona, zdezynfekować drogę lub drogi dojścia do pomieszczenia gdzie przebywała osoba zakażona do pomieszczenia (poręcze schodów, klamki, lady itp., czyli elementy, których mogła dotykać), używać środków dezynfekujących aktywnych przeciwko wirusom".

Czy pracodawca może narzucić pracownikom pomiar temperatury i odsyłać ich do domu, gdy temperatura będzie podwyższona?

"Należy skontaktować się z Państwową Inspekcją Pracy. W przypadku określonych rodzajów pracy mogą istnieć dodatkowe zalecenia branżowe, np. dla personelu medycznego. Przede wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek i podstawowe zasady higieny".

Pracodawcy powinni również zapewnić swoim pracownikom i klientom dostęp do miejsc, w których można umyć ręce. Wszyscy, podczas rozmowy, powinni zachowywać bezpieczny dystans 1 - 1,5 metra. Nie należy dotykań dłońmi okolic twarzy. Kaszląc czy kichając, trzeba zasłaniać usta lub nos. Powierzchnie dotykowe takie jak: biurka, stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wyposażenia magazynów oraz urządzenia do przemieszczania wewnętrznego towarów muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem.

Wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.

Szymon Spandowski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.