Opolanie oceniają leczenie na 3 z plusem
Opolszczyzna zajmuje 6. miejsce w rankingu wojewódzkich systemów ochrony zdrowia. Zadowolenie pacjentów powoli rośnie.
Idealny system ochrony zdrowia to taki, w którym następuje największa poprawa stanu zdrowia mieszkańców; leczenie jest skuteczne, ale nie rujnuje finansowo, a pacjenci nie tylko wracają do zdrowia, lecz jeszcze są zachwyceni opieką.
Badające już po raz trzeci funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia w poszczególnych województwach - firma doradcza PwC oraz zespół www.dane-i-analizy.pl - wzięły pod uwagę 41 wskaźników ujętych w trzy obszary: poprawa stanu zdrowia mieszkańców, efektywna gospodarka finansowa oraz jakość konsumencka opieki zdrowotnej. Zdaniem autorów raportu są to bowiem główne cele, jakim powinien być podporządkowany system ochrony zdrowia.
Od 2014 roku w naszym regionie rośnie poprawa stanu zdrowia pacjentów. W 2014 roku byliśmy na 10. pozycji, rok później na 9., a obecnie na 6. miejscu w kraju. Analizowano tu np. uczestnictwo w badaniach cytologicznych i mammograficznych, stan zaszczepień dzieci, liczbę zatruć pokarmowych, wskaźniki hospitalizacji.
Na Opolszczyźnie wystąpił np. wysoki wzrost odsetka kobiet, które przeżyły 5 lat od rozpoznania u nich raka piersi (o 7,4 p.p.), co skutkowało awansem z ostatniej na 3. pozycję w tej kategorii.
Naszą piętą achillesową jest natomiast oszczędna i świadoma gospodarka finansowa. Niezmiennie jesteśmy w ogonie zajmując od 2014 roku - 13, 11 i 12 miejsce kraju. Efektywnego wydawania pieniędzy na zdrowie powinniśmy się uczyć od krakusów.
Choć kolejki do specjalistów mamy jedne z najdłuższych (i od 2014 roku rosną) to jednak trzy lata temu Opolanie byli najbardziej zadowolonymi pacjentami w Polsce. Rok później wpadliśmy w depresję (9. miejsce w kraju), a teraz dźwigamy się i jesteśmy na 6. miejscu.
Coraz wyżej oceniamy dostęp do lekarzy i diagnostyki, wydatki na leczenie (te osobiste) w ciągu roku nam zmalały. Coraz wyżej oceniamy kompetencje lekarzy i efekty leczenia, wystawiając im na razie mocne trzy z plusem.