Parkingów w Bydgoszczy przybędzie, aut - będzie mniej
W Bydgoszczy powstanie pięć parkingów w systemie Park&Ride. To rozwiązanie ma ograniczyć liczbę wjeżdżających do centrum samochodów. Rozpoczęcie prac planowane jest latem przyszłego roku, a ich zakończenie - na koniec 2021 r. Koszt to 35 mln złotych.
Parkingi typu Park&Ride zyskują w Polsce coraz większe uznanie. W ciągu najbliższych dwóch lat Bydgoszcz dołączy do grona miast, które zdecydowały się na to rozwiązanie.
Ograniczą ruch w centrum
Umowa z wykonawcą na budowę parkingu w systemie Park&Ride (parkuj i jedź) i Park&Go (parkuj i idź) została podpisana wczoraj. Celem takiego rozwiązania jest ograniczenie liczby samochodów wjeżdżających do centrum. W ramach budowy systemu parkingów, obok budynków Urzędu Miasta Bydgoszczy przy ulicy Grudziądzkiej powstanie wielopoziomowy parking, składający się z dwóch segmentów o łącznej powierzchni ponad 17 tysięcy metrów kwadratowych. Będzie on liczył pięć kondygnacji. Znajdzie się tutaj około 550 miejsc parkingowych, w tym 27 przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. W budynku zaparkują także motocykliści (12 miejsc) i rowerzyści (24 miejsca wewnątrz oraz 48 na zewnątrz).
Odciążyć ulice w centrum
Oprócz tego, który powstanie na ul. Grudziądzkiej, projekt przewiduje budowę jeszcze czterech parkingów w systemie „Park&Ride”: przy Węźle Zachodnim, pętli Las Gdański, pętli Przylesie i rondzie Kujawskim. Wszystkie mają być jednolicie oznakowane i wyposażone. Trzy pierwsze zaprojektowane i wybudowane zostaną od podstaw. W przypadku pozostałych – przy rondzie Kujawskim i przy ul. Grudziądzkiej - obiekty będą wymagały adaptacji.
Ideą systemu Park&Ride i Park&Go jest ograniczenie liczby wjeżdżających do centrum samochodów. Umożliwić ma to lokalizacja - na przystankach peryferyjnych - która pozwoli na kontynuowanie podróży pieszo bądź środkami transportu publicznego – tramwajem, autobusem czy też rowerem aglomeracyjnym. Zachętą do korzystania z tego rozwiązania ma być sposób rozliczania. Opłacony bilet miesięczny (karta miejska) upoważnia do bezpłatnego parkowania i odwrotnie – ważny bilet parkingowy umożliwia korzystanie w tym czasie ze środków publicznego transportu.
Nie tylko dla mieszkańców
- Zwiększenie liczby miejsc parkingowych znajdujących się poza ścisłą strefą śródmiejską jest o tyle istotne, że docelowo chcemy wyprowadzić ruch kołowy ze ścisłego centrum, a w związku z tym wokół Starego Rynku tych miejsc tych ubędzie – mówi Michał Sztybel, zastępca prezydenta Bydgoszczy. Patrząc w niedaleką przyszłość – po zrewitalizowaniu Młynów Rothera, do których często zaglądać będą zarówno mieszkańcy, jak też turyści, parking w tej lokalizacji będzie miał olbrzymie znaczenie.
Prace budowlane mają rozpocząć się latem przyszłego roku. Ich zakończenie zaplanowane jest na koniec 2021 r. Koszt inwestycji to 35 milionów zł.