Perony na dworu PKP w Zielonej Górze się wydłużyły [WIDEO]
Żeby przejść z nowego peronu 1a na 3, potrzebujemy około 4 minut. Remont oznacza też nowy tunel, windy, system informacji.
Kończy się pierwszy etap remontu stacji PKP, wart 24,1 mln zł. Zielona Góra urosła, jest szóstym miastem w Polsce pod względem powierzchni. To i stacja stała się większa. Ale urosła nie wszerz - jak to się zwykle dzieje - lecz wzdłuż. A to za sprawą wydłużenia w stronę Przylepu peronu 1. Faktycznie powstał zupełnie nowy peron - 1a. Korzystają z niego podróżujący w kierunku Szczecina. By przejść stąd na peron 3, skąd odjeżdżają pociągi w kierunku Głogowa i Wrocławia, potrzeba nam około 4 minut.
- Myślę, że ktoś, kto nie jest z Zielonej Góry, będzie miał problemy z poruszaniem się - przyznaje Ewelina Jabłczyńska, która w Winnym Grodzie mieszka od 9 lat. - Sama kiedyś miała problem ze znalezieniem peronu 3, a teraz jak jest jeszcze 1a, to może być trudniej.
Zdaniem Teresy Nowaczyńskiej przydałyby się porządne oznaczenia i tablice, a oprócz tego jakieś kwiaty na wszystkich peronów, które byłyby ozdobą , ale i jakimś elementem łączącym odległe perony.
Henryka Filara cieszy fakt, że pojawił się już nowoczesny system elektronicznej informacji. Wreszcie - dodaje - nie będziemy tak mocno odstawać od dużych miast. I dobrze, że na tablicach umieszczono zegary. Bo ciągle brakuje na dachu dworca takiego dużego zegara, jaki przez lata tam był.
Adrian Zawadzki przyjechał do Zielonej Góry na studia. Pięć lat temu. Od tego czasu - jego zdaniem - dworzec i perony zmieniły się nie do poznania.
Na stacji pojawiły się multimedialne ekrany, głośniki, nowe oświetlenie oraz kamery. Wszystkie te nowości sprawią, że pasażerom będzie teraz nie wygodniej, ale i bezpieczniej.
- Remont się kończy, ale prace trwają jeszcze w tunelu, który trzeba zmodernizować i zamontować dwie windy dla niepełnosprawnych, a także pochylnia dla rowerów - mówi rzecznik prasowy PKP Karol Jakubowski. - Roboty w przejściu będą ukończone jeszcze w tym roku i po zakończeniu tego etapu będzie można przystąpić do kolejnego, czyli wydłużenia go o 25 metrów do ulicy Towarowej.
Przebicie się w stronę przychodni zdrowia odbywać się będzie dzięki porozumieniu PKP z miastem. Ale to jeszcze nie koniec - wspólną inwestycją ma być przebudowa wiaduktu nad ulicą Batorego. Nowy będzie szerszy z bezpiecznym przejściem dla pieszych. Poza tym to także zadaszenie peronów i połączenie ich z planowanym centrum przesiadkowym. Ale to już przyszły rok... Przebudowa wiaduktu, przedłużenie tunelu i budowa zadaszenia kosztować będzie 22 mln zł.
Modernizacja stacji to jeszcze jeden zysk. Przed remontem przejazd na ul. Zagłoby był bardzo często zamykany. Czasem trzeba było stać 20 i więcej minut. Wszystko przez przetaczanie pociągów. Teraz część nieczynnych torów na terenie dworca została przywrócona do eksploatacji. I dzięki temu będzie można przetaczać składy na stacji, a wówczas przejazd na ulicy Zagłoby będzie zamykany jedynie sporadycznie.