Podkarpackie miasta stawiają na ekotransport
Rzeszów, Jasło i Stalowa Wola to jedyne miasta na Podkarpaciu, które przystąpiły do rządowego programu elektromobilności.
Przedstawiciele 41 samorządów z całej Polski podpisali kilka dni temu umowę o współpracy z rządem i kluczowymi ministerstwami, których praca wpłynie na realizację programu. Zakłada on przede wszystkim rozwój elektromobilności w Polsce, głównie poprzez wymianę spalinowego taboru autobusowego na elektryczny. Samorządy, które wezmą udział w programie posiadają aż 45 procent autobusów komunikacji miejskiej jeżdżących w naszym kraju. W tym gronie są Rzeszów, Jasło i Stalowa Wola.
Ministerstwo Energii chce, aby poprzez realizację programu upowszechnić w Polsce pojazdy elektryczne i infrastrukturę do ich ładowania. W tym celu do 2018 roku planowane jest przyjęcie ustawy o elektromobilności, oraz stworzenie możliwości finansowania publicznych zakupów pojazdów i infrastruktury do ich obsługi. W drugim etapie planowanym na lata 2019-2020 w wybranych aglomeracjach budowana będzie infrastruktura zasilania samochodów elektrycznych. Rząd planuje wówczas skupić się na zachęcaniu samorządów do zakupów takich pojazdów. Mają być one specjalnie premiowane, a dzięki temu po 2020 roku mają być już powszechne.
- Na elektromobilność stawia coraz więcej europejskich miast. Holendrzy wyznaczyli sobie ambitne zadanie, aby do 2025 roku sto procent ich miejskiego taboru stanowiły bezemisyjne zielone autobusy. Dzięki naszemu projektowi polskie miasta mogą wyprzedzić europejskich prymusów, a na ulicach naszego kraju pojawią się nowoczesne pojazdy, stworzone tutaj – mówi Jarosław Gowin, wicepremier, szef resortu nauki.
Istotną rolę w programie odgrywa Polski Fundusz Rozwoju, który przygotował „Program e-Bus”. Jego celem jest budowa polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld złotych rocznie i tworzącego ok. 5 tysięcy nowych miejsc pracy. Zamiarem jest stworzenie autobusu elektrycznego składającego się w głównej mierze z polskich komponentów.
Autorzy projektu liczą, że dzięki temu sprzedaż autobusów elektrycznych w Polsce osiągnie docelowo poziom około tysiąca sztuk rocznie. Dodatkowo, dzięki 1,5 mld zł z Programu Polska Wschodnia Rzeszów obok Białegostoku, Kielc, Lublina i Olsztyna otrzymały szanse na realizację 14 inwestycji rozwijających ekologiczną komunikację miejską, wartych łącznie 2,1 mld zł. Wnioski o dofinansowanie wszystkich projektów zostały już złożone.
Stolica Podkarpacia zamierza kupić na początek 10 autobusów elektrycznych, a przetarg na ich dostawę został właśnie ogłoszony. Na ulice miasta mają wyjechać w tym i przyszłym roku. Ostatni etap wymiany taboru zacznie się w 2018 roku i zakłada zakup 20 autobusów hybrydowych, lub elektrycznych.
- Zależy nam na tym, aby wszystkie pojazdy wykorzystywane przez MPK były ekologiczne i komfortowe. Dlatego zamówimy autobusy wyposażone w klimatyzację, niskopodłogowe, przyjazne osobom niepełnosprawnym
- mówi Maciej Chłodnicki rzecznik prezydenta Rzeszowa.
Dzisiaj władze miasta poinformują o szczegółach ekologicznego projektu w Rzeszowie. Poza autobusami zakłada on także zakupy elektrycznych taksówek i budowę stacji do ładowania samochodów zasilanych taką energią.