Rzecznik praw dziecka ujmuje się za uczniami. Mają za dużo nauki i zadań domowych

Czytaj dalej
Fot. Dariusz Bloch
(ea)

Rzecznik praw dziecka ujmuje się za uczniami. Mają za dużo nauki i zadań domowych

(ea)

- Podstawa programowa jest przeładowana. Nauczyciele nie są w stanie zrealizować jej na lekcjach i obciążają dzieci zadaniami domowymi - uważa rzecznik praw dziecka Marek Michalak. Pisze w tej sprawie do MEN.

- Mam syna w siódmej klasie - mówi pani Magdalena z Bydgoszczy, mama Pawła. - Prawie codziennie jest jakiś sprawdzian albo klasówka. Syn po przyjściu ze szkoły siada do lekcji i uczy się do wieczora. Dużo czasu musi poświęcić zwłaszcza na dwa nowe przedmioty: fizykę i chemię.

Podobne obserwacje ma pani Katarzyna, mama ósmoklasistki. - Córka jest przepracowana. Oprócz planowych lekcji ma jeszcze dodatkowe zajęcia w szkole przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty. Jest to w sumie ponad 35 godzin w tygodniu.

Marek Michalak, rzecznik praw dziecka już wcześniej alarmował, że dzieci są przeciążone nauką i nie mają czasu na odpoczynek. Tym razem  zwrócił się do minister edukacji Anny Zalewskiej w sprawie podstawy programowej.

Więcej o tym przeczytasz w pełnej wersji artykułu.

Pozostało jeszcze 79% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
(ea)

Komentarze

1
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Misiek

Z perspektywy swojego dotychczasowego życia (52 lata) obserwuję, że niestety jedynie gdzieś około kilku procent nabytej wiedzy i umiejętności przydaje mi się praktycznie w życiu codziennym - prywatnym i służbowym. Ja rozumiem, że kolejne szkoły (poza branżowymi i profilowanymi) przygotowują i uczą nie kierunkowo, a wyłącznie ogólnie, ale jak sobie czasami pomyślę ile czasu i nerwów zmarnowałem w szkołach i większość poszła na marne, to aż mi się płakać chce. Większości konkretnych umiejętności nabywamy właśnie na koniec edukacji, a przede wszystkim w "życiu czynnym", czyli pracując i wykonując obowiązki domowe. Analizując każdy przedmiot na przykład w liceum widzę, że i pozostała w pamięci minimalna ilość wiedzy, a i taka minimalna jest mi tak naprawdę na co dzień potrzebna. Najgorzej wspominam język polski - jak sobie przypomnę jakie katusze przechodziłem dostając za zadanie analizę jakiegoś tam utworu literackiego, to sławne "co autor miał na myśli", to aż mnie zimne ciarki przechodzą do dzisiaj. To w takim razie jaki to pisarz, że trzeba się domyślać - nie mógł napisać prostym, zrozumiałym językiem, "prosto z mostu", tylko trzeba się domyślać - co to ja wróżka :) W zasadzie z tego przedmiotu wykorzystuję wyłącznie zasady pisowni i myślę, że nieźle mi to wychodzi :), a przynajmniej poprawnie, szczególnie obserwując styl wpisów na wszelkich forach internetowych. Może dlatego, że od zawsze lubiłem z kimś korespondować - początkowo na zwykłych kartkach, ręcznie za pomocą poczty i listów, później drogą mailową. Reszta wiedzy niestety poszła się wietrzyć. Ogólniki, jak na przykład głównych pisarzy i ich dzieła jeszcze pamiętam, ale szczegółów już nie. Chemia - pozostało gdzieś chyba z 1 - 2 % wiedzy maksimum, jeśli nie mniej - szczególnie "Pamiętaj chemiku młody zawsze wlewaj kwas do wody". A prawda jest taka, że z kwasem miałem do czynienia jak jeszcze były akumulatory obsługowe i trzeba było kontrolować i uzupełniać stan elektrolitu. Pozostałe przedmioty może więcej, ponieważ są bardziej "życiowe", więcej wiadomości przydaje się w życiu codziennym, ale także nie rewelacja. Historię wspominam głównie jako zapamiętywanie dat i faktów - najważniejsze warto pamiętać, ale pozostałe z 4 lat nauki ? Geografia - co mnie dzisiaj obchodzi ile czego (złoża naturalne) jaki kraj ma, czy wydobywa, eksportuje ? Najbardziej przydatna i potrzebna wydaje mi się fizyka - z niej chyba zapamiętałem najwięcej, oczywiście bez tych wszystkich wzorów, które można dzisiaj bez problemu znaleść lub mieć zapisane. No i matematyka - tu także jest najgorzej - potrafię liczyć, analizować i znam ogólne zasady - a po co mi dzisiaj te wszystkie całki, macierze i te wszystkie inne skomplikowane "stwory". Język obcy - dzięki temu, że tata trochę znał ten język doradził mi wybór takiej klasy - dzisiaj niestety z wielu powodów nienawidzę tego języka, a angielskiego praktycznie nauczyłem się sam i trochę na studium policealnym. Wtedy były inne czasy i komunikacja międzynarodowa nie była tak promowana i potrzebna jak dzisiaj, więc posłuchałem podpowiedzi, czego teraz bardzo żałuję, ponieważ zmarnowałem 4 lata nauki. Poza tym wtedy było w dobrym tonie znać język najbliższych wrogów (sąsiadów).

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.