Solaris chce być liderem elektromobilności w Europie. Poznań planuje zakup kolejnych autobusów elektrycznych
Podpoznańska spółka Solaris kolejny rok podbija Europę. Coraz więcej elektrycznych autobusów jeździ po ulicach dużych, europejskich miast. Także miasto Poznań po pierwszym zamówieniu elektrycznych pojazdów od Solarisa planuje zakup kolejnych.
Spółka Solaris Bus & Coach z Bolechowa, polski producent autobusów miejskich podsumował mijający rok i zdradził swoje plany na kolejne lata.
- Chcemy dalej rozwijać się w produkcji autobusów elektrycznych i hybrydowych. Dane wskazują, że rynek się zmienia. Do 2030 roku ilość spalinowych autobusów zmniejszy się z 47 proc. do 7,5 proc. Zastąpią je autobusy niskoemisyjne, zwłaszcza elektryczne, których produkcja wzrośnie z 22 proc. do 45 proc.
- zapowiada Petros Spinaris, wiceprezes zarządu, ds. sprzedaży i marketingu.
Spółka Solaris jest jednym z liderów w produkcji pojazdów niskoemisyjnych w Europie. Tę pozycję zarząd spółki chce podtrzymać.
- Dziś mamy zamówienie na 600 autobusów elektrycznych - dodaje Petros Spinaris.
Polska w pierwszej piątce pod względem elektrycznych autobusów
Pod względem liczby autobusów elektrycznych Polska zajmuje piąte miejsce w Europie. Po polskich miastach jeździ już 155 e-busów, a kolejne 250 czeka, by wyruszyć w trasę. Ponad 75 proc. tych zamówień to właśnie pojazdy Solarisa.
- Gdyby brać pod uwagę niezrealizowane jeszcze przetargi, Polska byłaby na pierwszym miejscu. Aktualnie Warszawa rozpisała jeden z największych przetargów europejskich na zakupów 130 e-busów. Trakt Królewski ma być obsługiwany tylko przez elektrobusy, a ich dostawa rozpocznie się w 2020 roku
- zaznacza Mateusz Figaszewski, dyrektor ds. rozwoju e-mobilności.
Jednocześnie spółka inwestuje także w nowe technologie. Zaprezentowała właśnie nową generację baterii, z którą na jednym ładowaniu autobusy przejadą 200 kilometrów, czy bezkolizyjnych, bezpiecznych kamer, zastępujących lusterka, których zadaniem jest wychwytywanie tzw. martwych punktów w trasie.
- Mamy także premierę naszego Solarisa Trollino o długości 24 metrów, który pomieści nawet 215 pasażerów. To pojazd, który sprawdzi się na dedykowanych trasach - dodaje Petros Spinaris.
Poznań z kolejnymi e-busami?
Także Poznań nie odstaje pod względem elektromobilności. Miasto zdecydowało się na zakup 15 autobusów urbino 18 i sześciu solarisów urbino 12. Od niedawna po stolicy Wielkopolski na linii 174 jeździ pierwszy elektryczny autobus. Kolejne ruszą w miasto w lutym 2020.
- Urząd planuje zakup kolejnych - zdradza Figaszewski. Spółka w ostatnim roku zatrudniła także pierwsze 8 spawaczek do zakładu w Środzie Wielkopolskiej.