Więcej kursów, mniej za bilety
Po połączeniu miasta z gminą nie tylko ceny biletów w Zielonej Górze się zrównały. Mieszkańcy np. Przylepu zamiast 19 mają dziś 32 kursy MZK. Co jeszcze zyskali?
Więcej autobusów i kursów MZK to najbardziej widoczny i najczęściej wymieniany przez mieszkańców efekt połączenia miasta z gminą. Obsługa komunikacyjna nowego obszaru miasta zaplanowana została z wysoką 30-minutową częstotliwością (w dni robocze w godzinach szczytu) kursowania pojazdów na głównych odcinkach tras w byłej gminie. Oznacza to poprawę od stycznia 2015 częstotliwości kursowania na wszystkich dawnych trasach podmiejskich.
Zmieniły się nie tylko rozkłady jazdy w dzielnicy Nowe Miasto, ale i w starej części Winnego Grodu.
- Należy bowiem pamiętać, że rozkład jazdy to system naczyń połączonych. Dla zapewnienia rytmiczności obsługi - kursy autobusów obsługujących fragmentami te same odcinki tras muszą być realizowane naprzemienne - zauważa dyrektor MZK Barbara Langner. - Dotyczy to w szczególności linii 27, której trasa w znacznej części pokrywa się z trasą linii 0 (od dworca PKP do ul. Botanicznej), a także linii 23 w dużej części dublowanej przez linię 19 (od ul. Staszica do pętli przy ulicy Batorego).
Poza zmianami w rozkładach jazdy i trasach przejazdów od stycznia zeszłego roku autobusy MZK objęły obsługą cztery sołectwa: Jany, Jeleniów, Kiełpin i Jarogniewice. Ich mieszkańcy korzystają z MZK na takich samych zasadach jak mieszkańcy starego miasta.
O 18 procent wzrosła liczba kilometrów pokonywanych przez autobusy MZK
Od stycznia 2015 roku po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy liczba realizowanych przez autobusy kilometrów zwiększyła się o 18 procent. Park autobusowy powiększył się o pięć pojazdów. Z uwagi na plany wymiany taboru autobusy zostały wydzierżawione). Obsługuje je 12 dodatkowych kierowców.
Co zyskali mieszkańcy byłej gminy? Jak mówi Jacek Newelski z MZK - większą liczbę kursów, możliwość dojazdów do większej liczby celów w mieście - w związku z wydłużeniem tras dawnych linii podmiejskich (do końca 2014 r. autobusy podmiejskie kończyły trasy przy dworcu PKP). Niższe ceny biletów od września 2014 roku. Cena biletu jednorazowego normalnego zmniejszyła się z 4,40 na 3,00 zł, natomiast 30-dniowego bez limitu przejazdów ze 180 zł do 90 zł.
Co zyskali mieszkańcy starego miasta? Większą liczbę połączeń bezpośrednich np. skierowanie autobusów nr 19 i 20 do obsługi os. Śląskiego czy wydłużenie trasy linii nr 25 do ul. Wyczółkowskiego. Zyskali też zwiększenie częstotliwości kursów z 40 do 30 minut na liniach 1, 5, 9, 11, 14, 17, 30, 37 i 44.
Poza tym pozytywną zmianą jest równomierna obsługa wybranych dzielnic. Ponadto pasażerom została udostępniona większość kursów dojazdowych i zjazdowych.
Ilość przewożonych pasażerów w dzień powszedni w porównaniu z 2013 r. zwiększyła się – o ok.0,5 proc. i wynosi ok. 60 tys. osób dziennie.
Tabor to 76 pojazdów, w tym 23 przeguby. W dzień roboczy na trasy wyjeżdża 66 autobusów, w soboty - 40 i w dni świąteczne -29. W MZK zatrudnionych jest 180 kierowców.
We wtorek w kolejnym odcinku połączeniowym - reportażyk z Barcikowic i Ługowa.